"Oversett"

Finnes det behandling der en liksom får muligheten til å “slappe av”/være seg selv? Eller, “lærer seg” å stole på at en er bra nok som en er, og at den en er sammen med er en trygg person å være seg selv med?..

Det høres kanskje litt rart ut. Men trenger en slags trygghetsone…

Har slitt i mange år og har prøvd forskjellige typer behandling… har også brukt chat og veiledningstjenesten her inne, men synes ikke at det er noe særlig til hjelp…

Problemet mitt i behandling er ofte at behandlingen forvirrer meg… og så er det noe i meg som ikke tillater meg å kjenne etter hva JEG ønsker i livet, hva JEG føler og trenger osv - så jeg ender somregel opp med å kaste meg ut i de tingene psykolog/støtteperson “tipser” meg om/ber meg om…
Pluss at det virker som at behandlerne ikke ser/forstår alvorligheten i situasjon(ene) min(e)… Jeg har ingen familie/venner å støtte meg til og jeg forstår selv at jeg kan oppsøke lavterskeltilbud/møtested for å bli kjent med nye mennesker - det er noe dypere enn det som er problemet, men behandlerne “overser” det. De tar ikke tak…

Trygghetssonen du søker må du nok lage selv. Sånn er det for alle, selv om mange ikke tenker over det før den plutselig er borte.

Så er det enkelte behandlere som må ha ting inn med veldig små teskjeer. De er dessverre/heldigvis ikke tankelesere.

Hei.
Det du trenger er å “jorde” deg. Dette er ikke noe mystisk eller new age greier. Det handler om å få kontakt med kroppen. Hvis du har opplevd traumatiske ting så klarer ikke kroppen å skille på her og nå og fortiden, det trenger den hjelp til. Sett deg på en stol eller bare sitt i soffan med beina på gulvet og kjenn etter om du føler underlaget. Føler du ikke at du har kontakt kan du f.eks ta en massasje ball og trå på/ rulle foten på. Så prøv igjen. Dette er en teknikk jeg lærte når jeg gikk til psykomotorisk fysioterapi( anbefales!) sammen med behandler så fant vi ut hvilke ressurser som lå i meg og hva slags verktøy jeg kunne ta i bruk når ting stormet som verst.

For meg heter en slik en behandling Teater, hvor du blir sett rart på for å ikke være deg selv

Kjenner meg littegrann igjen…- av hva slags type hjelp behandlere kan gi, og komme med… Og syns ikke jeg har problem så store at jeg trenger deres hjelp. Prøvd et par ganger… Fått til svar at jeg må prøve gå fler turer… eller lavterskeltilbud jeg kan kontakte, eller" jobbe" gratis…- for kanskje få kontakt med noen… Problemet mitt var å ha oppvekst med null selvtillit, blitt noe mobba, ikke blitt “sett”… Senere tid dårlig økonomi, ensomhet, moderat depresjon med null energi… ønsker om ting en føler en ikke kommer videre med/ står fast på… savn etter noen kunne prate litt om alt med uten føle seg " dum" og uten føle seg utafor…- noen en kan tulle og le litt med- finne på litt gøy med, og føle litt kjemi med…
Vel… Beste “løsningen” min har vel vært prøve bygge opp selvtilliten mer, ta tiden til hjelp, prøve finne på ting man liker selv om en er alene…- behøver ikke være store tinga… Godta at ting har vært,og huska alt man tross alt har kommet seg gjennom,huska gode personer man har møtt, og prøvd glemt/ unnskyldt de andre…- ikke alle som vet like mye heller… Stole enda mer på deg selv…! Ta det derfra… Og ett og ett lite skritt om gangen…😉😊

Hei.

Jeg vil tipse deg om å undersøke TFT (Tankefeltterapi). Jeg er selv utdannet innen dette og det er en utrolig effektiv metode å dempe eller fjerne føleseser som ikke lenger du har behov for.

Jeg har selv hjulpet en del som “sliter” med lignende ting. :-)

Men det, som mye annet er ikke gjort på ett blunk. Når man har sammensatte følelser, så trenger man å rydde opp i disse en etter en. Det er her TFT kommer inn i bildet, og fungerer utrolig godt.