Norge bak fasaden

Flere som ble veldig trigget av den siste dokumentarserien “Norge bak fasaden” om aktiv dødshjelp?

Det holdt med to episoder for min del og nå kjenner jeg meg egentlig ganske suicidal.

Missforstå meg rett, det er bra at de setter søkelyset på temaet, men dette var heftig.

Jeg har ikke sett dokumentarserien, men ble nysgjerrig. Hva var det du reagerte på og som du kjente ble for mye for deg? Jeg har selv tanker i forhold til aktiv dødshjelp, både for og imot (avhengig av grunnen). Har du lyst å utdype hva det var som fikk deg til å kjenne deg ganske suicidal nå?

Tror det ble for mye dødsprat (naturlig nok). I tillegg til at jeg hadde det ikke så greit før jeg så det heller. En kombinasjon av dårlig periode og nye impulser fra serien. Det var en slags glorifisering av det hele fra de som utøvde “dødshjelpen” som trigget meg.

Jeg klarte bare ikke helt å se reporterens perspektiv. Denne dokumentarserien gav meg noen ideer som jeg ikke vil utdype her.

Er selv for at det bør tas en debatt om aktiv dødshjelp.

Kanskje du heller, evt også, kan se noe om “livet etter døden”?
Jeg så nettopp en sånn serie på netflix. Veldig interessant.

Jeg så også en Nederlandsk serie (eller faktisk 2) om dette. Aktiv dødshjelp. Der virket de også rimelig gira på å hjelpe pasienten “over på den andre siden”. Men dette er jo pasienter som ønsker det selv, denne hjelpen. Til å “krysse over”. De ønsker det veldig intenst også.
Den ene serien jeg så om en ung jente… Hun måtte gå i behandling for depresjon, angst og diverse diagnoser hun hadde. Lenge var det veldig svart for henne. Men så plutselig snudde det, og på 21 års dagen (hvor hun hadde planlagt å gjøre alvor av tilbudet om dødshjelp) bestemte hun seg for at hun heller ville leve. Det var virkelig sterkt. Å se hennes reise gjennom tung depresjon, angst osv og fram til dette nye stedet hun landet på/kom til. Å ville leve.

Hvilket perspektiv hadde reporteren? Eller var han/hun nøytral? Evt tilkjennegav ikke så mye av hans/hennes perspektiv?

Det er helt greit at du ikke vil skrive om det. Jeg vil også bare legge til at du kan skrive til veilederne her også, hvis det er ting du har behov for å skrive om, samtidig som det er ting du tenker vil trigge andre og du ikke vil dele det på forumet. Det har jeg selv gjort mye for å få ut ting, når jeg ikke ville påvirke andre med det jeg kjente på og tenkte på.

Ja, kanskje jeg skal se den istedet. Takk for tipset.

Nå så jeg ikke alle tre episoder, men virket som reporterne her hadde et perspektiv som var i mot aktiv dødshjelp.

LaDetGodeVinne takk, ja jeg har en pågående samtale med veiledningstjenesten her.

Tommel opp! Så det var det at de var imot aktiv dødshjelp du reagerte sånn på? Selv er jeg både for og imot det.

Ikke nødvendigvis bare at de var imot. Men at de ikke gir et nyansert bilde av tematikken og viser mer av begge sider.

Anbefaler uansett ikke å se akkurat denne serien om man har det tungt og sliter med selvmordstanker eller er sårbar for slike tanker.

Da tror jeg at jeg skjønner hva du reagerte på med dokumentaren.

Det er bra å vite, fint du sier ifra her om det, slik at folk kan styre unna.

Hej jeg er argentinsk og jeg liker norsk og nordmenn samfunnhet. Jeg vil gjerne hjelpe deg, og jeg haper vi kan snakke efektivt fordi jeg har ikke den norsk tastatur i datamaskinen min. Jeg kjenner mye om depresjon og jeg kan hjelpe deg med din dodelige tanker hvis du har de. Jeg har ikke sa pa den filmen eller serien du snakker om og jeg vil at du ga pa tur i stedet for omga a se pa tven. jeg vil ogsa liker at du spise ikke noen brod brus sukker og frukt, bare gronnsakker. kanskje fisk og olje men bare fra omega 3 rike.