Jeg er veldig dårlig og sliten. Jeg klarer ikke å skrive så mye. Jeg vil bare si at hjelpeapparatet er en stor del av grunnen til at jeg skal avslutte livet mitt en dag. Jeg tipper de ler av det.
Er helt enig, samme her, burde ikke vært sånn
Det er leit å lese. Noen av dem burde ikke jobbe med folk som trenger hjelp. Jeg har blitt nesten helt ødelagt. Jeg klarer nesten ikke noe lenger. Jeg ser fram til den dagen jeg kan avslutte livet mitt (får håpe det ikke er et liv etter døden). Livet er så forferdelig at jeg tror det er mindre vondt å f.eks sette fyr på meg selv enn å leve i dette marerittet. Jeg håper du får det bedre, og at du vil leve. Jeg ønsker deg lykke til videre. :)
Enig. Noen burde virkelig skaffe seg andre jobber, de er autoritære, arrogante og maktsyke mennesker som ikke har empati. Det blir en “dere mot oss” der pasienter ikke står på lik linje med behandlerne/pleierne. De tror de bare kan bestemme over oss, og gi oss behandling når vi ikke vil ha den, og UNNLATE å gi oss behandling når vi ber om den. Helt håpløst…
Den beskrivelsen passer godt til noen av de jeg har møtt også. Og “behandlingen” kan være skadelig. Det er helt ubegripelig at de kan oppføre seg så dårlig. Jeg tror ikke de hadde likt eller akseptert at noen behandlet dem, eller noen de er glad i, på samme måte. Jeg vet at noen i hjelpeapparatet tror at det som skjer i livet er forutbestemt.
Jeg skulle ønske at noen i hjelpeapparatet sa “Jeg tror deg, og jeg forstår deg. Jeg vil gjerne hjelpe deg.” Det er helt j*vlig å kjempe alene.
cats og jordbær: trist de erfaringene dere har. dessverre er dere ikke alene. der finnes mennesker i psykiatrien som ikke har personlig egnethet. mennesker som har valgt feil finnes i alle yrker. jeg personlig har gjennom mine utallige innleggelser møtt de der aldri skulle jobbet der. de som knekker en enda mer ned enn man er om mulig. og så har jeg heldigvis møtt englene i psykiatrien også. de som lider med deg og ikke vet hva godt de skal gjøre for deg. det er minnene om de jeg holder fast ved. men dessverre gir politikerne helsevesenet generelt dårligere og dårligere arbeidsvilkår. psykiatrien feks trenger sårt mange flere sengeplasser. og så blir også hjelpeapparatet kaldere og hardere farget av verden rundt seg. det er trist de luxe for det er jo da vi trenger englene enda mer.. <3
Det er fortsatt ingen garanti for hjelp enda folk sier de vill hjelpe. Jeg personlig er lei av folk som sier de vill hjelpe, for det skjer aldri
Alien-72.
Hei, og takk for respons. Jeg beklager at det har tatt så lang tid før jeg svarer. Jeg har en veldig dårlig bosituasjon på toppen av alt, og det gjør meg dårligere. Og så hender det ganske ofte at jeg tenker jeg ikke klarer å svare så bra, og så utsetter jeg å gjøre det.
Så fint at du har møtt noen “engler”, jeg er glad på dine vegne :) Jeg tror at hvis man har i hvertfall én som vil en vel, og som prøver å hjelpe til, så klarer man mer selv også. Vi er ikke skapt for å være alene. Vi trenger hverandre. De i hjelpeapparatet står bare og ser på at jeg er i ferd med å dø. Men det er vel sånn det skal være.
Jeg vil skrive mer, men jeg klarer ikke det nå. Jeg ønsker deg alt godt og lykke til videre :)
Anonym88.
Hei, og takk for respons. Jeg beklager at jeg ikke har svart før nå.
Det er trist å lese at ikke du heller får hjelp. Jeg håper du har noen andre gode mennesker i livet ditt slik at ikke du også er helt alene. Jeg har ingen, og det er ikke så lett.
Jeg har opplevd noe lignende. Det var en i hjelpeapparatet som sa at hun ville hjelpe meg, men hun gjorde ingenting. Men hun løy flere ganger, og hun må ha tenkt at jeg ikke forstod det. Jeg har hatt kontakt med hjelpeapparatet i mange år. Jeg tror faktisk noen av dem håper at noen av oss som trenger hjelp, skal avslutte livet. Et problem og en utgift mindre for samfunnet.
Jeg håper du får den hjelpen du trenger. Jeg ønsker deg alt godt og lykke til videre :)
takk for svar cats. utrolig trist at du og jordbær og anonym - og dessverre garantert altfor mange flere - har så vonde følelser og erfaringer fra psykiatrien. hjelpeapparatet skal jo nettopp hjelpe og ikke legge stein på byrden. skulle så meget gjerne sett det var annerledes. men det er det altså ikke. kan bare håpe dere - og alle andre det måtte gjelde - makter og finner styrke til å holde ut. min mor (rip) sa en gang når jeg uttrykte at jeg ikke orket mer: bare hold ut for en gang må det jo snu. og hun fikk litt rett. litt. jeg må være ærlig å si det. stay strong folks <3
ALIEN-72.
Ja, det er trist og urettferdig at noen av oss ikke får hjelp, og at hjelpeapparatet er en tilleggsbelastning. Jeg håper det blir bedre for de fleste, men for noen av oss virker det helt håpløst.
Jeg er så enig, dessverre , har truffet folk i helse- og skolesystemet som aldri skulle vært i nærheten av sårbare barn og familier. De har de
De har beklageligvis fått altfor stor makt.
Jeg ville ikke trodd det var mulig med en slik oppførsel om jeg ikkd hadde opplevd det selv. Jeg er nærmeste pårørende og har kjempet mot helse og skole i årevis. De lyger så man ikke tror det.
En psykolog var så grusom at jeg møysomme samlet sammen alle bevis og kontaktet Psykologforeningen. De har et Fagetisk Råd. Jeg vil anbefale alle å klage, dersom dere har krefter igjen.
Statsforvalteren kan det også klages til. Pasient- og brukerombudet kan gi råd på veien.
Som pårørende har jeg klaget til en rekke instanser. Det er fragmentert og svært vanskelig å klage på helse og skole. Jeg har blitt møtt med løgn for å ødelegge min troverdighet. Saksgangen varer i årevis for å utmatte klager. Det er et stort og mektig apparat mot enkeltpersoner.
Min tillit til skole, helse og klagesystemet er borte. Men jeg mener fremdeles det er viktig å klage for å synliggjøre uretten. Saksbehandlingstid kan vare i årevis, men det er enedte mulighet for å vise “helsetoppene” at noe er riv ruskende galt i dette landet.
takk igjen for svar cats. og mevi er innpå noe også dessverre :(
Har mor men hun har sviktende helse, tga blandt annet. Så vet ikke om det er så mye bedre. Da jeg kommer sikkert til å ta livet mitt når hun er død
anonym det er mange som engster seg for å en dag miste sine foreldre. men vet du hva? du kan få et fly i hodet i morgen. ingen kan spå morgendagen. husker ikke fra hvor men noen sa en gang noe sånt som at engster du deg for regnet får du aldri anledning til å nyte solskinnet.. <3
Mevi.
Jeg beklager sent svar. Takk for at du deler dine erfaringer og tanker, og gir gode råd for hva man kan gjøre. Jeg er så sliten at jeg dessverre ikke klarer å gi deg og de andre den responsen dere fortjener. Jeg klarer nesten ikke å tenke lenger. Jeg ser bare fram til å avslutte livet. Jeg ønsker deg alt godt og lykke til videre.
Anonym88.
Jeg beklager sent svar. Du er heldig hvis du har et godt forhold til moren din. Noen av oss har ikke det engang. Jeg håper dere får mange fine dager sammen, og at du får lyst til å leve så lenge som mulig.
Hun har sviktende helse. Jeg føler jeg er en stor byrde