Jeg føler mine sosiale evner er underutviklet, og at det er det i hovedsak som har hindret meg i å danne relasjoner. Spesielt evnen min til å snakke med andre, liksom bare helt vanlige samtaler. Jeg er god på å stille spørsmål og lytte, men å snakke om meg selv eller generelle ting er jeg ikke så god på. Jeg føler jeg har blitt bedre med årene, men sliter enda.
Noen andre som føler på det samme?
Det er fint å høre at du føler at det går bedre. Det er en øvelse som alt annet.
Selv føler jeg at jeg egentlig lærte først å snakke med folk, i voksen alder. Fortsatt så kan jeg merke det du beskriver med en del folk, men jeg merker at det også har med dagsformen min å gjøre. At det handler om om jeg selv føler meg trygg, eller om jeg føler meg usikker. Og jeg har lært meg å godta det, at i noen situasjoner, med noen folk og noen dager, så har jeg det slik, at jeg syns det er vanskelig å snakke. Og enkelte dager syns jeg det er godt å bare la den andre få snakke. Jeg har øvd meg på å fortelle om meg selv, men noen ganger vil jeg det ikke, eller at jeg syns det er mer interessant å høre om hva den andre tenker, enn å snakke om generelle ting.
Jeg merker at det går lettere for meg når jeg godtar at det er slik for meg, heller enn å begynne å angripe meg selv for det, selv om jeg skulle ønske jeg greide en del situasjoner bedre. Jeg skal da få hjelp med det nå, slik at jeg håper at det vil bli enda bedre.