Muskelspenninger/Muskelknuter/ Anspenthet

Ja det er helt jævlig

Har du hatt leamus i div kroppsdeler noen gang? Sliter med det å selfølgelig.

Har opplevd det ja, ikke så hyppig. Men hender st det forekommer.

Blir så ekstremt lei disse smertene

Hei.

Jeg har vært til psykomotorisk fysioterapi i dag, og for meg føltes det veldig bra å endelig gå til noen som kan dette med muskelspenninger og hva som er bra eller hjelper. Jeg fikk et par-tre tips allerede første gangen over ting jeg ikke har tenkt på - at jeg ikke retter ut beina så mister kontakten med underlaget, og at det hjelper å ikke knipe igjen munnen.

Jeg har da også gått til yoga og fysikalsk behandling tidligere, som har hjulpet meg godt på vei.

Hvordan anspent har du vært?

Jeg vet ikke hvordan man måler det?

Jeg har levd med spenninger i kroppen hele livet, stort sett, tror jeg.

I 2008, gikk jeg til en fysioterapeut pga. nakkesmerter, men fikk bare anbefalt tøying av nakken. I 2012 gikk jeg til en manuellterapeut som skjønte at det handlet om spenninger og angst, og han anbefalte meg egentlig psykomotorisk fysioterapi, men sa det var lang venteliste, så jeg ga opp det og kontaktet ikke dem da. Han hadde også anbefalt meg yoga, så jeg begynte å gå til det da, noe som jeg kjenner har hjulpet med å holde ting på et ok nivå. Korona stoppet da timene der.

I fjor vår gikk jeg til en kiropraktor som løste opp i feilstillingene i kroppen min, og som sa at jeg stadig løste meg igjen, bare ikke så ille. Og at han ikke kunne få kroppen min til å slappe av. Så begynte jeg hos en fysioterapeut i år, som har greid å hjelpe meg med å løse opp i spenningene når de setter seg igjen, så det har vært litt sånn å holde ting med like, at det ikke blir for ille eller for vondt. Altså unngå at ting får satt seg skikkelig igjen.

Jeg får også psykologbehandling (betaler den selv for øyeblikket).

Jeg prøvde også å gå til en helhetsterapeut og fikk fotsoneterapi, for det hadde jeg blitt anbefalt av andre som har slitt med spenninger, og på en måte hjalp det, men det gjorde at jeg “kollapset”, og ble skikkelig inaktiv. Og den psykomotoriske fysioterapeuten jeg var til i dag, sa at man det egentlig er viktig å ikke løse opp for raskt i spenningene, at det kan gi uønskete utslag og at man kan få store reaksjoner av det.

Det føltes ikke ut som hun egentlig gjorde noe i dag, likevel ble jeg påvirket av det.

Det var kanskje ikke et svar på spørsmålet ditt, men det var det jeg følte for å fortelle om.

Kjenner meg igjen her! Tror det sitter så jækla i kroppen! Er det mulig altså? At det blir sååå vondt? Hvor har du hatt/har vondt?

Jeg vet som sagt ikke hvordan jeg skal kunne beskrive det, men det verste var jo da jeg ble så kvalm i tillegg av det og kjente at det satt skikkelig i nakken og skuldre. Og at det har vært vanskelig å greie å røre på seg fordi jeg liksom ble sittende stuck.

Det er da ulike ting som spiller inn, merker jeg. Og når man tar tak i ting og prøver å forandre på ting, så kan det bli verre, få opp mer spenninger, men at det derfor da også er viktig å få hjelp med de kroppslige spenningene og finne ting som hjelper en og som gjør det bedre.

Jeg bruker også mindfulness og sånn å prøve å ta pauser, små pauser inni mellom for å senke spenningsnivået. Også det å bruke spenn-slipp øvelser for å senke spenningene i musklene, men noen ganger også for å øke dem, hvis jeg blir for slapp.

For meg kjenner jeg det mest i skuldre og nakken, men kan kjenne det nedover i ryggen, i rumpemusklene, hoftene, beina, armene og magen. Og jeg spenner ansiktet og kjeven. Så egentlig hele kroppen.

Jeg ønsker da å formidle til deg og alle som kjenner på dette, at det finnes ting man kan gjøre for å minske ubehaget og spenningene. Og min tanke og opplevelse er at det ikke egentlig er så nyttig å fokusere på spenningene og hvor det gjør vondt, men heller registrere det og finne ut hva det betyr man må gjøre med det eller hva man kan gjøre med det, finne ut hva man trenger. For kroppen prøver egentlig å fortelle oss at det er ting vi trenger, slik tenker iallfall jeg.

Har vært inne på tanken på dette selv, men lege har aldri anbefalt meg dette! Men må prøve noe, får kroppen er helt på utur!

Har du hatt leamus i kroppen av alle spenningene? Det sliter jeg fryktelig med! Er kanskje det det sliter med mest

Jeg merker også at kroppen og hodet påvirker hverandre, at det å greie å slappe mer av i kroppen, hjelper på å slappe av i hodet, og omvendt.

At når kroppen er i beredskap, så tror hodet også at det må være på vakt og passe på, noe som gjør at man anspenner kroppen enda mer.

Min erfaring er at det er lurt å jobbe med begge deler.

Jeg vet ikke hva legene egentlig anbefaler når det gjelder slike ting. Min anbefaling er å begynne et sted, og så hjelper det litt, og så kan man komme seg videre og finne nye ting som hjelper. Og ikke tenke at en burde greie det ene eller andre, men heller være på søking etter det som hjelper en.

Det var jeg selv som fant ut at jeg trengte/ville gå til kiropraktor, fysioterapeut og søke om psykomotorisk fysioterapi.

Leger kan jo ikke kunne alt om alt, heller, tenker nå jeg. Egentlig er det bedre om de innrømmer det, og sender en videre til andre som kanskje kan hjelpe.