Hei.
Jeg er en 19 år gammel jente som trenger hjelp, og jeg skriver dette fordi jeg så gjerne vil bli bedre og se lyset i tunnelen. Jeg vet at jeg er ung og har mye igjen av livet, men akkurat nå er jeg så sliten og sirkelen jeg er i føles så ond. Jeg bare skriver ned alt jeg har i hodet, i håp om å få noen fine ord, råd eller erfaringer fra noen som har opplevd det samme.
Så lenge jeg kan huske har jeg slitt med meg selv – med mat, kropp, selvbilde og depresjon. Jeg har følt meg trist, deprimert og helt utenfor meg selv, som om jeg ser mitt eget liv fra et filmperspektiv. Allerede på barneskolen og ungdomsskolen slet jeg med angst og kroppsbilde. På videregående ble jeg henvist til BUP og fikk diagnosene bulimi og depresjon. Det har egentlig aldri blitt bedre, selv om jeg er en person som har mye håp i meg.
Jeg er så utrolig flink til å være slem mot meg selv, og jeg har blitt en ekspert på å skjule alt. Før var jeg flink til å be om hjelp, men nå er det helt motsatt. Ingen kan se på meg hvordan jeg egentlig har det, for jeg holder alt på innsiden. Det har gått så langt at jeg kaster opp i poser som jeg gjemmer i skapet mitt, og så sniker jeg meg til å kaste dem når ingen andre er hjemme, bare for at ingen skal oppdage hva jeg holder på med.
Jeg prøver så godt jeg kan, men tankene om at jeg ikke er verdt noe, og at livet er for slitsomt, tar mer og mer plass. Jeg har et ekstremt vanskelig forhold til speil. Kanskje hundre ganger om dagen sjekker jeg meg selv, løfter opp genseren og studerer kroppen min. Ofte går jeg til speilet og drar oppover huden i ansiktet, eller klyper i fettet på magen og armene for å prøve å bekrefte at det jeg ser er «riktig» og stemmer med de negative tankene jeg har. Jeg blir aldri fornøyd. Ofte må jeg se bort eller unngå alle speil før jeg går ut døren, for hvis ikke føler jeg meg så stygg at jeg ikke klarer å gå ut i det hele tatt.
Når andre gir meg komplimenter, går det bare inn det ene øret og ut det andre. Jeg klarer rett og slett ikke å tro på at de er sanne, fordi jeg klarer ikke å se det selv.
Matstøy fyller hodet mitt 24 timer i døgnet: Hva skal jeg spise? Hva har jeg spist? Hva vil jeg spise? Jeg elsker mat for mye, og det tar over livet mitt. Jeg føler meg ren når magen er tom, og skitten når den ikke er det. Det har gått så langt at jeg har tusenvis av klesplagg som ikke passer, fordi jeg alltid bestiller klær i en for liten størrelse i troen på at jeg skal passe dem når jeg «når målet mitt». Når de ikke passer, blir jeg bare enda mer skuffet over meg selv.
Jeg har alltid vært normalvektig (eller overvektig ifølge BMI), og har aldri vært undervektig. I fjor gikk jeg ut av BUP fordi jeg sluttet å møte opp til timene. Under behandlingen mistet jeg 14 kg på kort tid, men jeg la på meg alt igjen etterpå. Da ble jeg for flau til å dra tilbake, fordi jeg trodde de forventet at jeg skulle se frisk ut. Nå har jeg mistet de kiloene igjen, men jeg føler fortsatt ikke at det er nok. For et år siden hadde jeg det så vondt at jeg skrev et avskjedsbrev og la det under sengen, i tilfelle jeg skulle ende opp med å gjøre noe med meg selv.
Det føles som om jeg har en engel og en djevel på hver skulder. Jeg vet hva som er riktig og galt, og jeg vet at jeg er smart og har hodet fullt av gode idéer, men den mørke siden trekker meg konstant ned. Jeg har til og med klistret lapper med stygge ord på speilet for å «motivere» meg selv. Alt handler om kalorier inn og ut. Spiser jeg en Red Bull, går jeg til kaloriene er brent. Men når jeg først starter å spise, klarer jeg ikke å stoppe, og da ender jeg opp med å straffe meg selv dagen etterpå.
Jeg føler meg mindre verdt enn andre og er så sliten nå. Jeg vil ikke ha det sånn lenger. Hvis noen har noen fine ord som kan gi meg håpet tilbake, eller noen tips til hva som har hjulpet dere ut av en slik sirkel, blir jeg utrolig takknemlig.