Medavhengig

Hei.

Går det virkelig an? Oppleve andre sine abstinenser i mitt tilfelle? Flere som opplever det? Finnes det forresten på og av knapp?

Nei, det går ikke an å oppleve andres abstinenser. Hvordan skulle det være mulig?

Til en viss grad blir man jo påvirket av den atmosfæren man er i

Det stemmer, men i så fall ville jeg kanskje ikke brukt akkurat de ordene.

Endte litt ordknapp der, på en lørdag

Å være medavhengig er å følge de samme mønstrene som den avhengige, uten at du selv har en avhengighet. Forståelsen av medavhengighet ligger dermed i handlings -og tankemønster, ikke i hvilke problemer som danner utgangspunktet. Handlings – og tankemønsteret til medavhengige kan handle om et overdrevent behov for å ta vare på andre mennesker, gjerne en eller flere personer i familien. Ofte føler de et så stort ansvar for andres velvære, lykke og handlinger at de glemmer seg selv. Vi ser ofte at behovet for omsorg og nærhet bagatelliseres, og personen anerkjenner ikke sin egen verdi. Fordi man er så opptatt av å ivareta andre, glemmer man seg selv. Dette kan gå utover egen helse.

Også kan man diskutere da. Er det tilfeldighet eller ikke! I sommer fikk en som står meg veldig nær vondt i korsryggen og hvor tror du jeg får vondt noen dager etter? Korsryggen! Så vidt jeg husker kan jeg ikke huske jeg bøyet meg feil eller løftet noe tung.

Ja jeg lurer på det samme selv hvordan i all verden var det mulig? En dag etter vedkommende får vondt i korsryggen så får jeg det og? Noe som ikke helt henger på greip her. I så fall må jeg være veldig motagelig når jeg kan føle vedkommende sine smerter?

Her må det være en eller annen logisk forklaring?

Riktig, det må være en annen logisk forklaring på akkurat dette, ellers er det en vitenskapelig sensasjon!