Lurer på om jeg er bipolar

har perioder der jeg er ekstremt langt oppe og kan tenke jeg er gud også sliter jeg med depresjon og er suicidal i andre perioder. kan gjøre ting som er utenfor min karakter og tenke det ikke var meg som gjorde det. bestefar var bipolar og mamma har det muligens også? hvertfall mentale lidelser

siden du opplever disse symptomene og bipolar ligger i familien er det ikke en dårlig idet å kjekke deg for det.

Det er fint at du klarer å dele det du opplever. Kun profesjonelle kan sette en diagnose, og jeg skal verken si at du har eller ikke har denne lidelsen. Personlig har jeg opplevd å tenke at jeg har bipolar tidligere, og luftet det med min daværende behandler. Vi kom ikke fram til at dette var tilfellet, men det er mye bedre å snakke om det og dele det du føler, framfor å sitte med det alene. Har en venn med diagnosen, og jeg ser at hun sliter med dette, men hun å har oppfølging og ber om veiledning hun også. Uansett lidelse, er hvert menneske ulikt og psykiske lidelser arter seg forskjellig hos forskjellige mennesker. Framfor å tenke diagnoser, er det lurt å kjenne etter hva du tenker og føler, og hva som gjør at du har det vanskelig i hverdagen. Skriv det ned ved behov og fortell lege, psykolog, psykiater eller lignende hva du opplever. Du kan nevne dine mistanker og spørre om en undersøkelse, og uansett hva utkommet blir er du på rett vei til å forstå psyken din bedre.