Hvordan vite om jeg er bipolar?

Jeg har i det siste begynt å lure på om jeg er bipolar, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å bekrefte/avkrefte det, eller om jeg i det hele tatt har god nok grunn til å tro det eller om jeg kun sykeliggjør meg selv.

Grunnene til at jeg tror det er for det første at mamma, stefaren min og den biologiske onkelen min er bipolare. I tillegg er den biologiske faren min veldig mentalt syk, men vet ikke hvilke diagnoser han har (har aldri møtt han på grunn av uhelsen hans).
De siste 18 månedene føles det ut som om jeg ikke har vært meg selv lengre. Kan også ha en sammenheng med at jeg mistet begge bestefedrene mine brått med få måneders mellomrom, noen jeg sto ekstremt nære. Jeg har perioder der jeg kan døgne annenhver natt uten å kjenne noen effekt, og det føles ut som om kroppen min rett og slett ikke trenger søvn. Andre perioder føles det ut som om jeg mislykkes i alt i livet. Har for første gang hatt dager jeg ikke kommer meg på skolen, og karakterer som begynner å falle.

Dette kan så klart være normale sykluser alle går gjennom i livet, men er derfor jeg vil ha en annens synspunkt før jeg begynner å «diagnosere» meg selv helt. Føler at dersom jeg ikke har det så blir jeg syk uansett av å tro at jeg har det, hvis det gir mening.

Så hvordan visste du at du hadde bipolar lidelse? Hvordan begynner jeg eventuelt å få hjelp dersom det er nok grunnlag for det?

hei starbling. for det første: jeg har ikke bipolar. det jeg derimot har er en annen tung diagnose. og mange år innen psykiatrien. på begge sider av bordet. jeg har bla en venninne diagnosert med bipolar. hennes sykdom kjennetegnes med store svingninger. ikke daglig opp og ned slik en annen god venninne som har diagnose borderline sliter med. nei min bipolare venninne har lengre perioder hvor hun er meget nedstemt og er trist og motløs og sover mye. mens hun så plutselig kan ha lengre perioder som svært oppstemt og glad og full av energi og direkte manisk og det er i disse periodene hun kan bla pådra seg forbruksgjeld og ellers være veldig impulsiv på alle måter. kjenner du deg igjen i noe av dette? til slutt må sies at det er veldig belastende å miste to nære besteforeldre med bare måneders mellomrom. uansett håper jeg du finner ut av det hele for slik det er nå har du det jo ikke bra. tenker på deg <3