Livredd for tarmkreft

For litt over 1 uke siden var jeg og søsteren min hos eksen min for å hente resten av tingene etter jeg flyttet ut. Og da fortalte eksen min at han har fått kreft i tarmen. Jeg fikk helt sjokk og ble redd. Men viste det ikke for han, tror jeg var litt i sjokk. Visste han hadde vært gjennom en del undersøkelser mens vi enda var sammen, og at de hadde funnet blod i avføringen hans. Men jeg trodde ikke at det skulle være tarmkreft!
Når jeg og søsteren min var på vei hjem så tenkte jeg på den gangen for 5 år siden når jeg hadde avføring og tørket meg og oppdaget blod på papiret. Så gikk inn på helsenorge og leste det jeg skrev til legen min den gangen og hva hu skrev til meg. Og jeg tenkte på at jeg noen ganger må løpe på do etter mat og da har jeg løs avføring. Også begynte jeg å Google tarmkreft, og da ble jeg enda mer redd. Og dagene etter dette sleit jeg med at jeg var kvalm, ekkel i magen og hadde litt løs mage. Og jeg var redd for at jeg har kreft i tarmen siden symptomene på kreft kan være vekslende løs og hard avføring.
Prøvde å huske om jeg hadde opplevd blod i avføringen eller vært bekymret for avføringen min i tiden før eksen min fortalte om kreften, men klarte ikke å huske det.
De neste dagene gikk til at jeg var veldig redd for at jeg kan ha kreft i tarmen og jeg var livredd og jeg googlet myyye. Og jeg spurte mamma og søsteren min om ting også.
Etterhvert som tiden gikk så ble jeg bekymret for at jeg kunne oppdage blod i avføringen min eller på papiret siden jeg fikk mensen i helga dom var. Og var redd det kunne være blod fra tarmen og ikke mensen. Tenkte mye på om løs og fast avføring om hverandre kunne bety kreft siden jeg har merket mye løs avføring fra dagen etter jeg fikk vite at eksen min har kreft, men også litt fast hardere avføring. Tenkte på om jeg kan ha gått mye ned i vekt for føler buksene mine har blitt litt store i livet og lårene, så ble redd for ufrivillig vekttap som også er tegn på kreft.
Gruer meg til å spise for er redd jeg må på do å ha løs avføring og at jeg ser blod eller slim. Og er også redd for at avføringen er fast/hard med blod eller slim. Og redd jeg føler jeg ikke klarer å tømme meg helt.

Står på nettet at tegn på tarmkreft kan være vekselsvis løs og fast avføring. Og jeg har både løs avføring og fast avføring stort sett hver dag. Og derfor skremmer dette meg skikkelig!!
Og i tillegg etter jeg har spist innimellom merker jeg at jeg må raskt på do og da har jeg løs avføring og er så redd for at dette er tegn på kreft i tarmen.

Denne frykten er nesten lammende i hverdagen, og jeg klarer ikke å fungere normalt å være på jobb. Er så redd for at jeg kan ha tarmkreft😢😔

Skal ganske mye til for at du også skulle få det akkurat nå

Hei. Trasig å høre at du er så redd❤️ Ta deg en tur til legen og få en ordentlig undersøkelse. Da får du svar, og slipper å gå unødvendig å ha angst for tarmkreft. For har du det, så får du ihvertfall tidlig hjelp.

Å være redd osv. kan også påvirke avføringen.

Men ingen av oss her inne kan si med sikkerhet at du har det ene eller det andre, så det beste du kan gjøre er å gå til legen. Jeg har selv funnet ut at det ikke er så farlig å gå til legen hvis jeg blir redd for noe, og jeg pleier jo å få det avkreftet, så da er det jo greit :)

Symptomene dine fra magen/avføring er klassiske for angst også. Så ikke ta helt på vei… og nocebo-effekten er sterk ved angst. Dvs du finner det du leter etter, og angsten kan faktisk gi deg symptomer på det du frykter! Det betyr ikke at du er fysisk syk. Men at kroppen kan lage lignende symptomer. Tips nr 1 til all helseangst er å IKKE google sykdommer. Og siden du ikke har tenkt over/lagt merke til plagene før du fikk angst for det, er jo typisk tegn på at det er angsten og ikke helsen som er problemet. I tillegg kan man få IBS plager av angst. Det innebærer både løs og hard mage, slim osv.
Hvis du trenger en endelig bekreftelse på at det ikke er kreft så be legen om en avføringsprøve. Men jeg tviler sterkt på at det er kreft siden symptomer oppstod paralelt med angsten. Og hvis det er kreft så er det snakk om langvarige plager som ikke går over. En uke er ikke lenge… :)

Føler med deg, @christiie89. Sliter med helseangst i disse dager selv. Har hatt magesmerter i en uke (av og på, og i varierende grad), og i følge Google har jeg alle de farlige sykdommene. Har vært hos legen flere ganger og tatt blodprøver; alt var i normalområder. Skal levere avføringsprøve på mandag. Kjipt å vente på resultater og på legetimer. Grubler og grubler. Vurderer å sjekke meg privat, men det blir jo fort veldig dyrt. Prøver å fortelle meg selv (som legen også sier) at det mest sannsynlig er bivirkninger av noen medisiner jeg tar eller den gode gamle IBSen min. Men siden smertene er nye så er jeg veldig urolig.

Og takk til deg @Amelie36 for kloke ord. Veldig enig med deg i det du sier.

Denne helseangsten er ganske slitsom, har vært skikkelig redd i 2 uker nå. Og har ordna meg time til koloskopi privat for å sjekke om det er noe galt i tarmene mine. Har time nå på mandag.
Men har også lagt merke til at jeg har gått litt ned i vekt. Veier nå 62kg, men tidligere har jeg veid ca 65kg. Og det skremmer meg litt for jeg veit jo at vekttap uten noen grunn kan være kreft! Tenker mye på om jeg kan ha en type kreft, f.eks magesekk kreft eller bukspyttkjertel kreft for da går man ned i vekt.
Husker jo ikke om jeg har spist noe annerledes det siste 1 året eller siste 6 mnd. Mamma har sagt at jeg har ikke spist så mye potetgull eller godteri de siste 6 mnd og st jeg har spist mindre posjoner til middag. Har bodd hos mamma siden juletider.
Men jeg klarer ikke å slå meg helt til ro med den tanken. For jeg er redd for at jeg kan ha kreft pga at jeg har gått ned litt i vekt.
Og da har jeg googlet litt ulike krefttyper og føler jo selvfølgelig at jeg har noen av symptomene… Og da blir jeg redd og bekymret…

Du må ikke google! Det er det dummeste en med helseangst gjør, for det gir alltid bare mer bekymring (som regel helt uten grunn). Det er 1000 grunner til at man får symptomer på ting. Da utmattelse f.eks. … det er et tegn på kreft. Det er også et tegn på for lite søvn, for dårlig kosthold, bekymringer, stress, d-vitaminmangel, b-vitaminmangel osv osv. Samme gjelder alle andre symptomer. Så man må slutte å google… for der finner man alltid kreft uansett, og det gjør bare folk unødig redde. Ta den sjekken du har bestilt, så du får ro. Og stol på resultatet.

Hei @christiie89, hvordan går det med deg? Noe nytt?

Det går bedre med angst for tarmkreft, fikk tatt koloskopi og fjernet en polypp som var godartet med lavgradige celleforandringer. Men etter dette har jeg blitt redd for hjernesvulst. Og vært hos lege som tok noen tester på meg mens jeg var der, og hu sa at hu mistenker ikke hjernesvulst på meg. Så litt roligere ble jeg. Men siden jeg har hatt angst og redsel i et par mnd snart så har jeg hatt litt vondt i hodet og det skremmer meg jo når jeg er redd for hjernesvulst… Ikke lett å tenke at hodepine kommer av stramme muskler i rygg/nakke og ømme muskler i hodet som jeg har.
Føler angsten forandrer mønster innimellom, og får tanker om andre ting som plutselig dukker opp i tankene mine.
Begynte f.eks å tenke på at jeg har vært plaget med svimmelhet for 6 år siden, og tror det ble utløst ved hodebevegelser og var hos øre-nese-hals lege. Og for et par år siden var jeg også plaget av det samme, og da var jeg hos kiropraktor og han tok test og tror han sa jeg hadde krystallsyken, men begynner jo å lure på om jeg husker riktig. Og i april i år ble jeg også svimmel, og det var også ved hodebevegelser mener jeg å huske. Men jeg sjekket ikke det opp. Men det ga seg etter en stund. Men nå tenker jeg jo som den bekymra personen jeg er at det kan være hjernesvulst som er årsaken til svimmelhet de gangene… Ingen ende på alle disse bekymringene…

Har legen foreslått beroligende eller psykologi mot hypokonderi?

Jeg bruker sertralin 50mg, som jeg har økt til 75mg og håper det hjelper etterhvert. Også er jeg hos psykisk helse i kommunen og har samtale 1 dag i uka.
Føler ikke fastlegen min er den beste når det kommer til psykiske lidelser. Så gleder meg til jeg får ny fastlege. Men er nr 17 på venteliste så det kan jo ta litt tid

Du har jo mye hjelp på plass, jeg vet ikke hva man skal gjøre med hypokonderi, jeg. Vet ikke dem råd?

Kjenner meg igjen i dette. Sliter med helseangst selv. Og det rare er at selv om man gang på gang gjerne har erfart at symptomer er forbigående og at det ikke er noe alvorlig på gang, så blir man ofte redd når det dukker opp noe nytt.

Jeg hadde en “hjernesvulst”-periode selv for noen måneder siden. Gikk fra å nesten aldri ha hodepine til å ha hodepine daglig i flere uker. I tillegg hadde jeg rare hormonverdier, så da klarte jeg jo raskt å google meg frem til det verste av det verste. Legen henviste meg til MR men ingenting ble funnet, og så forsvant hodepinen av seg selv kort tid etter.

Nå har jeg en magekreftperiode. Jeg har smerter i mage/tarm-området som jeg aldri har hatt før. Alle blodprøver er fine så fastlegen kvier seg for å gi meg en stråledose (i form av CT), og jeg er jo for så vidt enig i det. Samtidig vil jeg finne ut hva som er galt. Jeg har aldri hatt smerter i mageregionen før, og nå har jeg det av og på hver eneste dag, i tillegg til dårlig avføring.

Jeg er erkjenner at jeg har mer angst for helse enn folk flest, og jeg vet at psyken og syken er godt sammenkoblet. Det er nok ikke tilfeldig at en del smerter forsvinner kort tid etter farlige sykdommer er utelukket. Samtidig skulle jeg ønsket litt mer generell forståelse (litt mindre flåsete reaksjoner) ifm. at man blir redd når man plutselig får nye smerter, nye avføringsmønster m.m.

Kjenner meg mye igjen inder du skriver. Man får jo reelle symptomer når man blir redd, og de symptomene man får er jo der og da er det vanskelig å skille mellom angst eller om man faktisk er syk denne gangen .
Jeg har hatt en liten periode med angst for tarmkreft, og da hadde jeg jo løs avføring flere ganger om dagen og innimellom litt hardere og jeg fikk det jo for meg at det ikke er normalt.
Skjønner godt hvor fælt det er med denne helseangsten, den ødelegger folk sakte men sikkert for man mister så mye glede for andre ting i livet. Og man sliter jo ut de nærmeste med all bekymring og angst. Jeg sliter en del med å sovne på kvelden og innimellom ligger jeg våken i timevis. Og jeg som til vanlig ikke har noe problemer med å sove og sove lenge…
Men kan du ikke få tatt gastroskopi for å finne ut om det er noe galt i i mageområdet ?

Takk for svar @christiie89 . Jo, jeg kan jo det, men tror jeg foretrekker CT dersom jeg skal undersøkes videre. Venter på resultat fra allergiprøver og nye avføringsprøve først.

Hadde gastro- og kolonskopi da jeg var yngre ifm. noe legene konkluderte med at var IBS, og har ikke gode minner fra de undesøkelsene :-/

Kanskje hypokonderi er en underliggende visshet på at noe ikke stemmer, men det trenger ikke være annet enn det overaktive nervesystemet som gjør deg til en hypokonder. Et overaktivt nervesystem vil også påvirke magen.