Helseangst: hvilke symptomer har dere hatt og hvilke sykdommer har dere trodd dere har hatt?

Jeg har helseangst og har nettopp startet med metakognitiv behandling.
Den siste måneden har jeg vært ekstremt slapp/trøtt og ikke følt meg 100%. Var hos legen og fortalte min bekymring for leukemi (det var på det tidspunktet ikke like ille som nå, er 3 uker siden). Legen sa at dersom jeg hadde hatt leukemi ville jeg vært mye dårligere, noe jeg føler jeg er nå. Ble ikke tatt noen blodprøver eller noe bortsett fra en gentest for noe helt annet.

Hvilke symptomer har dere på helseangst? Og hvilke sykdommer har dere knyttet disse til?
Pr nå. har jeg slapphet/trøtthet, føler jeg blir fortere andpusten/sliten når jeg går turer enn før, muskelsmerter, noe kvalme, bittesmå røde prikker i huden (som jeg da tenker er pga. manglende blodplater).
Kan kroppen lure meg så ekstremt mye? Prikkene er jo fysisk noe jeg ser, men muligens de har vært der i alle år uten at jeg har tenkt på dem!?!

Noen som vil dele sine erfaringer? Jeg vil gjerne finne ut om jeg har leukemi, men vil ikke løpe ned legekontoret heller når legen har sagt at jeg ikke har dette (selv uten blodprøver)

Du var hos legen for 3 uker siden og da hadde du ikke leukemi. Legen fortalte deg hva slags symptomer man får når man har leukemi og nå føler du at du har disse symptomene. Da er det nok heller hjernen din som lurer deg og ikke kroppen. Har ikke selv hatt helseangst. Håper at du overkommer bekymringene dine.

Har samme problem selv. Voldsom helse angst og spesielt for kreft.
Møtte veggen litt i sommer og har hatt mye fysiske plager siden

• voldsom hodepine ( trodde jeg hadde hjerne svulst) MR viste at det va intenting og va nok trigget av stive nakke muskler pga stress /angst

• rygg og nakke smerter som i perioder gjorde ondt mellom skulderbladene ( tenkte da på lunge eller beinmargskreft) røngten viste ingenting

• Nattesvette i den grad at jeg våknet på natten og måtte skifte sengetøy for alt va vått. ( va da livredd for lymfe kreft.) blodprøvene viste ingenting og svetten ga seg når jeg fikk litt mer kontroll på hodet.

• det siste er at jeg sliter mye med mage smerter, løs mage og luft. ( redd for tykktarmskreft eller mage) koloskopi og blod og avføringsprøver viser at alt ser fint ut.

Er ganske tydelig for meg at er mann i psykisk ubalanse så kan man få kroppslige plager som igjen gir mer angst. Er en ond sirkel for meg og gjør at jeg i perioder sover veldig lite. Er generelt veldig sliten av hele greien og skulle ønske jeg bare kunne få litt fred og leve som normalt.
Men prøver så godt jeg kan og jobbe med det og håper på lysere tider i møte

Hei, jeg også har det som deg/dere.
Vondt i magen
Spenninger i bryst, nakke, ryggvondt, tørrhoste/hes til tider.
Rare er at det kan være så bra en dag også dagen etterpå har jeg plutselig alle overnevnte vondter på plass i kroppen igjen.

Flere som opplever slik?

Takk for at du deler dine erfaringer. Ja, det viser jo hvor utrolig mange fysiske plager man kan få av angst. Det føles jo helt reelt, og helt fysisk. Det gjør litt godt å lese hva dere andre opplever… Jeg har selv mye problemer fra magen. Kvalme, halsbrann, brystsmerter, luft…

Jepp. Det kan svinge veldig. Komme helt plutselig. Smerter i nakke, skuldre i tillegg til kvalme, luftsmerter og slike ting.

Er jo godt og høre at det kan opptre slik!

har gått på innsovnings tabletter i 3 mnd (dette er ikke til og anbefale) dette er en katalysator for angst og muskel spenninger!

har seponert i en uke nå og føler meg litt bedre:)
Så plagene mine var verre med sovetabletter. det som er verst nå, er vonde muskler i bein, vond rygg og tørr kløende hals.
Har nok litt rebound insomnia også.

Interessant. Har ikke tenkt på at sovetabletter kunne virke slik… Har du noen formening om hva muskelsmertene og spenningene i kroppen kommer av?

Hakke peiling dessverre. Alt startet med magen, også har det eskalert så det holder når jeg har gått på sovepiller! Nå føler jeg meg bedre vertfall etter 4 dager.

Så bra at du er bedre! 👍👍👍

Jeg har mye nakkevondt, og de siste ukene har jeg fått stikkende brystsmerter som varer alt fra 1 sekund til 10 sekunder. Er dine brystsmerter/spenninger det samme?

Selvfølgelig redd for hjertesykdom, men jeg har normalt blodtrykk, normalt kolestereol (min mor har genetisk høyt så jeg tok gentest) og tok fulle blodprøver som så fine ut for 1 måned siden.

Hei. Jeg kjenner ofte på stikkende brystsmerter som kan vare både korte og lengre stunder. Jeg har funnet ut at i mitt tilfelle er det trolig muskulært, og har sammenheng med stramme nakke- og halsmuskler.

Ikke direkte stikkende. Jeg hadde spenninger og nakke spenninger samt stram kjeve at jeg ble lagt inn😅 ble tilbudt ct av hjerte som jeg gjennomgikk + langtids EKG. Denne kroppen er et finurlig instrument som kan lage de utroligste symptomer.

Ja det har du helt rett i!! Den kan virkelig lure oss 😊