Kronisk tilbakevendende depresjon

Hvert år når mørketiden kommer så blir jeg veldig deprimert igjen, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal overleve en vinter til…

Du kan ta en prat med fastlegen din og få fastslått om det er såkalt vinterdepresjon, og evnt få råd og vink eller behandling.
Hvis det er vinterdepresjon så er det noen råd som går igjen: Utnytt dagslyset og fysisk aktivitet er et par.

Mer om vinterdepresjon finner du bl.a. her:

Jeg har vinterdepresjon selv, men det finnes heldigvis noen råd og tips. Utnytte dagslys med fysisk aktivitet om du kan er en av de. Jeg benytter meg også av et terapilys, noe som for meg hjelper veldig mye. Det er en lampe som simulerer dagslys, jeg pleier å bruke den en times tid hver morgen.

Det fikk jeg tips om fra legen, fra når i årstiden begynner du å bruke den? Følte ikke den hjalp så mye når jeg brukte den ifjor

Du må nesten føle litt på det selv. Jeg har ikke begynt å bruke min helt enda, men midten av november er da jeg pleier å finne frem min lampe. Det skal og sies at jeg også streamer litt, og bruker mye video lys, så det hjelper på litt det og, selv om det ikke er snakk om terapi lampe. I konteksten her er det jo lys som er greia.