Jeg vet ikke hva som er galt med meg, men jeg sliter skikkelig med nedstemthet når det blir varmere i været. Har vært slik så lenge jeg kan huske. Har lest at det faktisk er noe som heter sommerdepresjon. Noen fler som sliter med det samme?
Jeg kan også ha problemer med sommeren, for meg er det da all lyset. Det blir rett og slett for mye lys. Jeg savner alltid de mørke kveldene for å kunne roe ned. Jeg prøver da å finne de gode tingene, eller å gjøre ting f.eks. for å stenge lyset ute på kveldene, for å gjøre ting bedre for meg. Jeg liker da ikke sommeren av andre grunner også, og kan ta meg selv i å glede meg til høsten. Men det er også heldigvis ting jeg kan elske med sommeren. Jeg håper denne sommeren kan bli bedre enn den forrige.
Ja jeg sliter også skikkelig med sommeren og har også gjort det så lenge jeg kan huske. Det er noe som stresser veldig når en har det sånn! Tror det er fordi det ikke er noe å gjemme seg bak på et vis.
Møtte en annen for ikke så lenge siden som også har det sånn! Han sa at det er et handicap, og ja det er dessverre det det er… Et veldig stort handicap.
Det er faktisk helt forferdelig å ha det slik, og man føler seg så lett alene.
Jeg føler meg deg.
Det er noe som heter sommerdepresjon ja.
Jeg tror dette kan komme fordi lyset og varmen kan føles overveldende, men også en følelse av press og krav om å ha det bra.
Det høres gjenkjennelig ut :)
Jeg har det samme med advent og jula, litt av samme måte, at man skal være så glad og det går ikke an å komme unna det, føles det ut som. Jeg greide da i år å finne en god måte å takle det på, at jeg fant måter å få pause fra det på, ved å gjøre ting aktiviteter og se på f.eks. tv-serier som ikke har noe med jula å gjøre. Pluss at det var ting som hadde gitt meg gode opplevelser tidligere.
Mitt beste tips egentlig er å oppleve noe godt så godt at det liksom tar over for det som føles kjipt med denne tida. Ikke at det er så lett å få til, så kanskje det er et teit tips, men jeg tror det fungerer best. Om man liksom greier å omorganisere hjernen til at det blir en god tid, istedenfor en dårlig en. Men også det å akseptere at denne tida får en til å føle seg slik, og la seg lå til å føle seg slik (uansett hvordan alle andre skulle tenke), men å prøve å finne ting som gjør det litt bedre for en selv. Som det å kunne få “fri” fra sommeren med å lage et mørkt, svalt rom? Eller se på vinterprogram?
Er enig i det LaDetGodeVinne. En må på en måte akseptere at man føler som man føler. Man kan jo ikke bli en annen, men en kan heller gjøre ting som en liker som får en til å glemme det man sliter med. Man skal med andre ord ikke tvinge seg for mye til ting man ikke liker, men heller finne egne behov og å prøve å tilfredstille de i den tiden det gjelder.
Jeg slet fryktelig med sommer og klarte etter hvert å komme meg ut på orientering i skogen, men er ikke sikkert det er alle dette passer for. Men altså… Det er mye press, og alle skal ikke måtte sole seg i parken for å si det sånn. Dessuten er det kreftfremkallende…
Veldig fint å høre at du fant en aktivitet du trives med å gjøre om sommeren.
Folk er jo forskjellige, og man liker å gjøre forskjellige ting, men det viktigste poenget tenker jeg er det at man ikke trenger å gjøre slik som “alle” andre, eller det man føler at man skal om sommeren. Hvem er det egentlig som bestemmer det? (Samme som i jula, at man skal det og det, hvorfor det egentlig?)
LilleG.
Er du fortsatt her?
Jeg vet veldig godt at dette ikke er enkelt!
Jeg tror også at det kan skje ting med kroppen når det er varmt som gjør at man rett og slett blir fysisk syk, og at dette igjen påvirker det psykiske. Og nå er det veldig mange steder der det er varmt, i alle fall på Østlandet.
Jeg kjenner det i ryggsøyla mener jeg, og jeg er veldig sunn fysisk ellers, men dette kjenner jeg.
Hjelper nok uansett å kjøle seg ned ved f.eks. å dusje og å kunne oppholde seg der det er kaldt.
Klarer man å stå opp og å komme seg ut tidlig eller har mulighet til å ta siesta om dagen kan det også være noe…
Selv om jeg kommer med råd, så vet jeg at dette er veldig vanskelig. Og spesielt ved manglende forståelse…
Jeg har håpet at dette temaet skulle komme opp, og når gjorde det det…