Jeg sliter med sommerdepresjon.
Den kommer først og fremst av varme.
Da kjenner jeg stort ubehag, slitenhet, trøtthet og irritasjon, og får stort behov for å legge meg alene i avkjølt rom med gardinene nede.
Hvordan opplever du det?
Er det noen som har kjennskap til kuldevest?
Hei.
Jeg kjente nå på hva som jeg føler hjelper meg og hva som jeg syns er vanskeligere når det er fint og varmt vær. Et par dager var jeg ute på morgenen, så rett etter jeg hadde stått opp, og så på ettermiddagen, og det føltes bra, men i går var jeg ute midt på dagen. Jeg hadde ikke helt ro, og ville legge meg i sola et sted som andre, men det å være ute midt på dagen, ga meg en helt annen følelse enn å være ute på morgenen eller ettermiddag/kvelden, at det gjorde meg sliten og sånn. Det gir jo mening, for da er sola på det skarpeste, og jeg tror det er den jeg reagerer mest på, for hvis det er så varmt at jeg kan sitte i skyggen, så syns jeg det er fint. Det hjelper meg også å få vært noe ute og rørt meg på de tidspunktene det føles godt for meg å være ute, eller i de omgivelsene som gir meg en god følelse å være i når det er slikt vær. Jeg tror at å gå i skogen eller være på landet med jorder og skog, ville ha gjort godt. Jeg må kjenne etter på det. Kanskje det er et sted jeg lengter etter når det er slikt vær?
Jeg har tidligere kjent på det, at jeg også har det med jula, at det kan føles slik fordi jeg lengter etter noe da, og at jeg stadig hvert år blir minnet på det så lenge jeg ikke har det.
Jeg håper du har funnet noe som har lindret litt disse siste dagene, eller at du har kunne stenge deg inn i et mørkt og kjølig rom.
Takk for svar.
Du har rett i det med tidspunkter for når det er best å være inne og ute når det er sol, og jeg har også erfart at det er bedre å bevege seg.
Det går faktisk an å skaffe seg kuldevest og også produkter man kan dekke nakke og hode med!
Det fins en vest man kan dyppe i kaldt vann og som holder vannet inne i vesten slik at det blir kjølig, og den kan man ha under t-skjorte.
Det høres spennende ut med den vesten. Har du tenkt å prøve den?
Det er bra at du også har funnet ut når det er best å være inne og ute, og at det er bedre å bevege seg. Blir du sløv ellers? Det kan gi mening. For depresjon er jo en sløvhet, og at det hjelper å aktivere seg :)
Jeg følte meg også best nå de dagene da jeg gikk ut på morgenen, jobbet hele arbeidsdagen og så gikk ut etterpå. Da kunne jeg gå en bit, men også sitte et sted med mange folk en god stund, og det føltes godt :)
Jeg kom på en liten ting som gir meg glede meg at det er fint vær, og det er at jeg har klær som det bare passer å bruke når det er varmt. Og et par sko jeg liker godt. Og da gir det meg en glede å kunne ta dem på.
Det jeg også merker hjelper veldig godt, og som er veldig viktig, er at jeg sover godt, og sånn “passe”, at jeg står opp og legger meg til omtrent samme tid, som passer til antall timer søvn jeg trenger. I dag våknet jeg for tidlig, for jeg hadde glemt å dra ned rullgardinen min skikkelig, slik at i dag er ikke den beste dagen. Men jeg prøver å gjøre ting som jeg vet at jeg vil være glad senere at jeg har fått gjort. Da har liksom denne dagen en “nytte” den også, selv om jeg ikke helt føler det nå.
Kuldeprodukter er bestilt.
Jeg er nok ikke der at jeg kan glede meg over å ta på meg et klesplagg jeg bare bruker om sommeren. Så enkelt er det ikke, men bra det fungerer godt for deg.
Det fungerer slik at man blir sliten, trøtt og redd. Man føler at verden er et farlig sted og føler seg veldig underlegen andre. Man blir dårlig i magen og kommer på defensiven. Man føler at man ikke takler livet rett og slett.
Jeg har som sagt møtt andre som også har det sånn, og de liker regn f.eks. Det gjør jeg også. Det er ofte folk som er oppvokst på steder med et annet klima. De blir veldig rolige og får energi når det regner og er stygt vær. Det føles som en stor lettelse. Jeg er ofte glad når andre er i dårlig humør pga. været og strever hardt når andre koser seg i sola. Det handler om å være på offensiven eller defensiven. Det kan kanskje handle om varme- kuldeintoleranse…
Tror du at sommeren, sola og varmen, kanskje trigger noe hos deg? Du trenger ikke å svare på det, og det er kanskje ikke relevant i det hele tatt, jeg bare spør fordi du skriver at du blir redd. Og det du skriver er gjenkjennelig i forhold til det at man blir trigget. Alt mulig kan jeg trigge en, så jeg vet ikke. Men hvis du tenker at det er helt feil, så bare se borti fra det :)
Prøvde å svare deg, men måtte slette det. Jeg blir dårlig når jeg skriver om det, og ja, det er mye som trigger, og det går tilbake til barndommen.
Jeg tror det kan være fysisk og psykisk. Jeg vet ikke hvor mye som skyldes det ene eller det andre for det påvirker både fysisk og psykisk.
Jeg er en voksen dame som skriver, som har prøvd mye terapi som ikke har hjulpet, og noen ganger må man kanskje lære seg å leve på best måte med kortene man har fått utdelt.
Ikke sikkert det hjelper så mye med å prøve en kuldevest f.eks. men man må prøve forskjellig, og jeg har jo selvsagt prøvd å late som at problemet ikke fantes ved å gå på stranda og å være sosial, men det gav hodepine. Man må prøve forskjellige ting.