Konsentrasjon

Har eit tungt arbeid som er lågtløna. Kan godt seie at det er muskelkraft eg lever av. På fritida er det viktig med kvile, og eg driv med meditasjon for å la tankane flyge eller fare. Altfor ofte vert eg stressa av minne.
Men så kan eg sette meg til med sysakene. Og då opplever eg at eg konsentrerer meg om dette arbeidet og gløymer anna for ei lita stund. Handlaget mitt med finarbeid er kanskje litt klønete, og eg gjer ikkje mykje av det. Men det er ein av fleire måtar å kome vekk frå tunge tankar på.`

Det er fint å kunne konsentrere seg om noe godt. Det er fokus og mindfulness i det :)

Jeg vet ikke om jeg forsto det du skrev, var det meditasjonen som gjør deg stressa ved at den får deg til å minnes? Hvis det er tilfellet, vil jeg tipse deg om mindfulness ut ifra et traumeperspektiv. Der tar de hensyn til at det kan være krevende å være lenge i ro pga. minner som kommer opp.

Jeg tror da at det å være aktiv og fokusert er noe av det beste, for da er man på plass i seg selv (og i toleransevinduet). For jeg merker at når jeg skal roe meg, hvis jeg bare er opptatt av det, så kan jeg ende opp med å bli sløv og inaktiv i stedet. Derfor har jeg stor tro på dette å gjøre gode aktiviteter slik du gjør :) Samtidig som det nyttig å øve på ting som er vanskelig og utfordrende for en, så lenge man vet hvordan det er bra å øve på det.

Alt som gir en ro og en god opplevelse, er så utrolig bra :) Det gjelder jo alle. Jeg tror ikke folk som ikke har det slik, skjønner det. At vi ikke kan drive og jobbe med ting hele tida. Vi trenger også ro og å kunne slappe av, og at det er det som kan være så utrolig vanskelig for oss å få til. Så det så veldig fint at du har noe som gir deg det :)