Er mye plager av tankekjør, er det andre som er det?
Lurer på om det er likt for alle.
Jeg lærte at tankekjør er når man er overaktivert. For meg føles det ut som hjernen bare kjører og kjører på og jeg ikke greier å slutte å tenke, og jeg da også sliter med å sovne, eller at jeg våkner midt på natten og så er tankene i gang og jeg ikke greier å sovne igjen.
Jeg har da nå lært at når man begynner å kjenne at tankene begynner å fare i veien på den måten, så er det et tegn på at man trenger å roe ned nervesystemet, at man f.eks. kan ta noen dype innpust.
Det som fungerte for meg for å roe meg ned, var å skrive, men det var ikke så nyttig å gjøre det midt på natta, for det gikk utover nattesøvnen min, selv om jeg greide å slappe av etterpå og sovne igjen, så kunne det ta lang tid før jeg greide det.
Nå driver jeg heller å unngå dette å få disse tankekjørene, at jeg unngår de tingene som gjør meg så stresset at hodet bare kjører på. Og jeg har også oppdaget at jeg kan greie å slappe av og sovne, selv om det er noe jeg tenker på før jeg skal sove, at jeg har lært meg å unngå å havne inn i det tankekjøret. Men jeg kan da fortsatt ha netter der jeg sover dårlig pga. ting som opptar meg.
Det å skrive er også veldig deilig, syns jeg - og bra hvis jeg ikke gjør det når jeg skal sove, at det er bedre å gjøre det på dagtid. Og da bare skrive ting av meg, la tankene få komme ut. Det føles godt ut for meg. Bare skrive hva det er for noen tanker som popper opp i hodet. Om det er her, eller til veilederne eller bare til meg selv.
sliter med det hværdag 24/7 hele åre. prøver og holde meg opptatt fra morgen til kveld for og slippe og tenke slikk heletiden. jeg har gått siden 10års alderen og vet att jeg ikke skal bli 40 og har alle planer klare for den dagen jeg er færdig her. det som går og snurrer i hode mitt
Det finnes metoder og øvelser man kan øve på for å roe ned systemet og tankekjøret. Det føles kanskje ikke ut som det finnes noe alternativ til å ha det slik, når du er vant til å ha det slik hele tida, men det gjør det.