Jeg er inne i en periode der jeg sliter med tiltaksløshet. Orker knapt å gjøre dagligdagse gjøremål som å rydde leiligheten. Er det noen her som har tips/råd om hvordan jeg kan klare mer?
Jeg tror man blir mer sliten av å tenke over hva man ikke får gjort. For meg hjalp det å godta det når jeg føler meg slik, istedenfor å presse meg til å gjøre ting, og heller berømme meg selv for hver lille ting jeg faktisk fikk gjort, f.eks. med å skrive dem ned. Og så har det hjulpet meg å gjøre ting jeg liker og har lyst til, at jeg har øvd på å gjøre ting når jeg får lyst til å gjøre det, istedenfor når jeg tenker at jeg må eller skal gjøre det. Pluss at det er viktig å gjøre ting som man har lyst til å gjøre, slik at det ikke bare er slik at man gjør ting fordi man må eller bare gjør husarbeid eller jobb. Man trenger å gjøre ting som er for å slappe av eller kose seg også. Eller bare kunne kjenne etter hva man vil. F.eks. at man kan etter å ha gjort noe man må få gjort, gi seg selv et tidspunkt der man ikke trenger å gjøre noe som helst, og hvor man kan gjøre akkurat det man vil og har lyst til da.
Hei. Jeg har det også sånn for tiden. Jeg sier til meg selv at jeg skal gjøre én ting om dagen. Feks oppvask. Støvsuge neste dag osv. Legger lista lavt,men får da gjort litt hver dag,og føler en slags tilfredshet med det i stedet for å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke får gjort noe.
Jeg har hatt det slik i hele høst. Kom meg ut og gikk tur. Og så gjorde jeg en ting hver dag, og prøvde å klappe meg selv på skuldra for det jeg gjorde. Ikke enkelt, men det ble bedre etterhvert.