Hvorfor får jeg det ikke til?

Hvorfor får jeg det ikke til? Hvorfor er jeg så sliten i hodet at det ikke er struktur på noe? Hvorfor klarer ikke jeg å pakke inn alle kalendergavene så de henger på kalenderen, slik at jeg hver kveld må pakke inn en og en og henge opp for dagen etter? Nå får jo ikke barna telt ned hvor mange dager det er igjen til jul 😞

Hvorfor klarer jeg ikke å holde huset ryddig etter at jeg har ryddet det?

Hvorfor klarer jeg ikke å spare så jeg kan ta med barna på vinterferie som andre?

Hvorfor klarer jeg aldri å gjøre noe 100%?

Hvorfor kjenner jeg på at jeg er så sliten av alt at jeg vet ikke om jeg orker mer?

Jeg er redd… redd for hva som skjer med meg .

Jeg er helt sikkert på at barna klarer å telle ned til jul, selv om det ikke er pakker på kalenderen hver dag. Spesielt om de følger med på en julekalender på TV eller internett. Ellers så er jule appelsinen til Skomaker Andersen en fin måte å telle ned til jul ved en annen anledning.

Det med å holde ting ryddig er et evig prosjekt, også for meg som bor alene. Jeg har funnet ut at det å gjøre så godt jeg kan, er det beste for meg. Starte på en plass, også gå videre til neste, bare for å starte alt på nytt igjen når alt er ferdig. Jeg tror det er ganske vanlig for mange.

Jeg skal ikke gå inn på din økonomi, for jeg kjenner den ikke. Men generelt sett, så er det å spare til å kunne reise på ferie en luksus færre og færre har kunne hatt råd til de siste årene. Det er blitt dyrt å reise, og det kommer masse kostnader ved det. Samtidig så er alt blitt dyrere, mat, klær, drivstoff, strøm og alt annet som man trenger i hverdagen. Og når alt blir dyrere så må man prioritere, skal man sette av en 1000 lapp til ferie, eller betale strøm regningen så du får laget mat eller hatt lys i huset. Og når det blir sånne valg hele tiden, så blir ting utfordrende økonomisk.
Men, det betyr ikke at du ikke skal gjøre noe fint for barna dine når det er vinterferie, prøv å lage en så god ferie som mulig der du er, eller undersøk om det finnes noe organisasjoner eller lignende som arrangerer billig/gratis ferie der du bor. Et eksempel for Drammens området hvor jeg bor, er Rett Frem Opplevelser, de har en kjempestor kampanje knyttet til jul nå, men jeg vet at de også arrangerer ferier og andre opplevelser for barn. Og i mange kommuner så har også kommunen et ferie tilbud, det kan også være fint å sjekke opp.

Det å ikke fullføre noe 100%, eller være sliten er også noe jeg tror jeg ganske så vanlig blant folk. Og den tiden her av året er vanskelig for mange. Det er mye som skjer, det er mye som skal fikses og ordnes, og man føler at man ikke strekker til. Jeg og har det sånn, men jeg tar hver dag som den kommer. For meg så fungerer det best. Og jeg får ikke fullført eller gjort alt jeg har lyst til selv. Noe som og setter meg ut av spill noen ganger. Men jeg vet og at om jeg gir det litt tid, så får jeg til å fullføre til slutt.

Og jeg tror du gjør en god jobb allerede, selv om det ikke føles sånn ut alltid. Så klapp deg selv på skuldrene og fortell deg selv at du er god nok som du er, og at det her, det klarer du, selv om det ikke blir som du planla.

Tror jeg vil prøve å besvare spørsmålene dine utifra eget perspektiv…

  1. Du får til mer enn du tror. Prøv å fokuser på det du får til, ikke det du føler du ikke får til. Snakk fint om deg selv og til deg selv. Du gjør mye bra! ❤️

  2. Det er helt naturlig å føle strukturen glipper når hodet er fullt og du er sliten. Hva er hodet fullt av? Hva tynger deg og gjør deg sliten? Prøv å sorter, gjerne skriftlig. Jeg pleier å dele inn i hva jeg kan/bør gjøre noe med, og hva som bare er støy.

  3. Barna dine har nok full kontroll på nedtelling til jul. De teller ned i barnehage, på skolen, med venner… Kanskje det er fint at det henges opp hver kveld? Da kan de ikke se og kjenne på pakkene og gjette seg til hva de får. Vet om mange som henger opp hver dag.

  4. Det bor vel flere i huset som roter? Jeg kjenner ikke til noen hus som rydder av seg selv, eller som har voksne som har tid og overskudd til å holde det superrydig hele tiden. Det går fint med litt rot.

  5. Kanskje utgiftene dine er så store at det ikke er mye å spare? Kanskje du har for lite overskudd til å tenke på sparing? Dere kan skape fine feriepenger som ikke koster mye. Barna husker ofte de enkle tingene fra barndommen, øyeblikk der dere bare var sammen.

  6. Hva betyr det egentlig å gjøre noe 100 %? Godt er som regel mer enn godt nok.

  7. Du orker mer. Du har flere å leve for. Men du kan ikke stå i dette alene. Søk hjelp, si det til noen. Eventuelt vis innlegget du skrev om du ikke finner ordene eller styrken til å si ifra. Til fastlegen. Ei venninne. Familie. Noen du stoler på at vil deg vel.

  8. Hva konkret er du redd for? Hva tenker du skjer med deg?

Kjære deg… La noen ta del i det som bor i deg, del det med noen. ❤️ Du er verdifull, du betyr hele verden for barna dine. Du er god nok, virkelig! Der er bare tungt akkurat nå, det kommer bedre dager. Vær god med deg selv, vær raus. ❤️

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Kjennes ut som å vere på randen til å ikke klare mer. Utbrenthet gir dessverre depressive tanker, i alle fall for meg. Sliten i hodet og kroppen.
Hva er du redd for skjer med deg?

Jeg er sikker på du er god nok for alle rundt deg, men det er vanskelig å se det selv.