Jeg har ikke flydd på lenge, så jeg vet ikke hvordan det vil være nå. Dessuten har jeg av og på slitt med angst og diverse gjennom livet, slik at jeg på en måte er “vant” til det.
Så bra at det kan hjelpe deg å fokusere på pusten når du merker at du holder på å få panikk. Det er et nyttig verktøy for å roe seg ned.
Jeg forstår også dette med at man kan bli stressa av å fokusere på pusten, det å føle at jeg ikke greier å puste skikkelig hadde jeg også veldig etter jeg begynte å gå på trening igjen. Og det kan også stresse en når en fokuserer på pusten og man tenker at den skal være slik eller slik. Da kan det være nyttig å øve seg på å la pusten være slik som den er. Det er en av øvelsene jeg har holdt på med, det å bare prøve å la pusten få komme og gå som den vil, uten at man prøver å dra i den eller forandre på den. Dette kan være nyttig hvis du har problemer med at du blir stressa av det. Et annet tips var å holde litt avstand til pusten hvis man merker at man begynner å anstrenge seg av å skulle fokusere på den, og liksom heller se den litt på avstand. En annen øvelse i forhold til pusten, som jeg følte at hadde nytte for meg, for å fokusere på et sted på kroppen der jeg kjenner pusten.
De øvelsene jeg har holdt på med, er øvelser de bruker i blant annet traumebehandling, mindfulness, men med tilpasset øvelser slik at man lettere skal unngå å bli overveldet av dem. Den boka jeg bruker, har også mange forklaringer på hva som skjer med en når man er i sånn krisemodus, og øvelser som hjelp til å komme ut av det, bli roligere, greie å regulere seg selv bedre, jobbe med følelser, og egentlig alt.
Det at du skriver at du liksom har glemt hvordan du hadde det før, er typisk for det å være i krisemodus, tror jeg. Jeg har også det når jeg havner i de krisemodusene, at jeg helt glemmer de gode tingene, og bare de dårlige. Men boka forklarer det med at hjernen når den er i beredskap, fokuserer på farer, slik at man liksom ser dem. Også at tankebanene i hjernen går fortere i dem som stadig blir brukt, slik at man på den måten også kan gjenta og gjenta for seg selv de samme tingene - som f.eks. hva man bør være på vakt for. Og at man liksom trenger å vise kroppen at faren er over, hjelpe den til å roe seg ned igjen, og også øve seg på å tenke andre tanker - dvs. å bygge opp andre tankebaner i hjernen.
Det jeg syns også har vært veldig nyttig, er det å lære at de reaksjonene jeg har og har hatt, er helt normale når man har opplevd noe skremmende.
For meg går det stort sett bra å få sove. Da jeg jobba, sov jeg skikkelig dårlig - et typisk tegn på at man er veldig stressa og ikke greier å roe ned. Og tidligere har jeg hatt mye problemer med det, at jeg kunne begynne å tenke over ting når jeg skulle egentlig sov. Det hjalp av skrive da, men det endte jo med at jeg ikke sov det jeg skulle. Nå har jeg lært meg til at det er bedre å skrive og reflektere over ting sånn tidligere på dagen, og ikke rett før jeg skal sove.
Jeg har også fått et tips et sted om at det liksom hjelper å komme seg opp og få lys raskt etter man våkner, jeg gjør det da ikke alltid, men det at jeg vet det, hjelper også på en måte. Og det å prøve å legge seg og stå opp omtrent samme tid hver dag.
Det beste er da det å finne ting som hjelper en å roe seg. Og du trenger kanskje andre ting å fokusere og tenke på enn pusten, hvis det stresser deg. Er det noe godt du kan kjenne på? Tenke på noe du syns er bra som du har gjort den dagen, eller bare kjenne at det er godt å ligge i senga?
Jeg prøver å huske hva som hjelper meg, men det virker som jeg gradvis har øvd meg og blitt bedre på å roe meg ned generelt, og da også når jeg skal sove. At jeg nå greier å fokusere på noe annet hvis tankene beveger seg i baner jeg ikke vil når jeg skal sove.
I går tok det litt tid før jeg sovnet. Det som hjalp meg til slutt, var at jeg skjønte hva som foregikk inni meg selv da, hva jeg kjente på, og at jeg også kjente at det var noe jeg ønska å gjøre. Og da hadde jeg liksom ro til å sove. Jeg stoler nå også mer på meg selv, at jeg faktisk ville gjøre det jeg tenkte på da jeg skulle sove, og det tror jeg også hjelper mye.