Hva i alle dager skal jeg gjøre?
Faren min er konfliktsky. Når jeg har et problem jeg vil ta opp med han eller trenger å snakke om noe blir det ofte en monolog fra meg hvor han er tydelig ukomfortabel.. viss jeg prøver å si til han “plis ikke vær så negativ hele tiden, jeg blir så sliten av det” så tar han det ille opp og gir opp og sier “jeg får vel skjerpe meg da..” etterfulgt av et langt irritert sukk. Og viss jeg presser for hardt på og han blir sur, da blir han helt stille og surmulende og stemningen blir bare så utrolig dårlig i mange timer etterpå..
Måten hans å løse konflikt på er å hlde kjeft om det og la det gå over uten å snakke om det.
Jeg føler at det er ingenting annet å gjøre enn å ignorere all dritt han sier og klager over. For viss jeg sier noe om det er jeg en pest og en plage.
Er det noen som kjenner en liknende person som kan gi meg litt tips eller innsilt i hvordan dere har det fint sammen? Jeg er superglad i faren min og vil bare kunne kommunisere om de vanskelige tingene også…
Med slike folk hjelper bare konfrontasjon, gjerne i offentlighet.
Vet du hvorfor han trekker seg unna mår han blir sur, eller hvorfor han utagerer når du forteller han hvordan du føler? Nekter han å si hvorfor han unngår konflikter på den måten?
Han har nok hatt en oppvekst med lite eller ingen rom for å snakke om hvordan man har det. De har bare aøltod ignorert konflikter. Så jeg tror rett og slett ikke han har “vokabular” for det. Jeg bestemte meg for å tro på han da han sa at han bare ikke viste hvordan. Å akseptere det ved han har hjulpet veldig. Da forsto jeg hvorfor han ble sur og ville avslutte samtalen så fort som mulig da jeg konfronterte han. Han ville bare beskytte seg selv mot ubehaget.
I ettertid har jeg minsket mengde alvorsprat med han til noe som er innafor for han og sånn klarer vi oss. Vi er jo veldig glade i hverandre tross alt og når jrg ikke følte jeg kunne snakke skikkelig med ham ble jeg veldig lei meg, men jeg måtte bare endre forventningene mine til han og da endret samtalene våre seg til det bedre.