Jeg tror faren min er en narsissist. Jeg er selv voksen og har to små barn.
Min relasjon med far har alltid vært preget av litt sånn vi hjelper hverandre med TING men vi snakker ikke sammen om ting som betyr noe. Han har også opp gjennom tiden visst at han ikke bryr seg om hva jeg vil og mener (ved å la sine egne biler bli stående på min parkering, selvom jeg ba han fjerne de osv). Han kommer ikke på besøk for en kopp kaffe eller noe, men kommer hun hvis han vil noe. Han glemmer om bursdagen min. Kjøper ikke julegaver. På toppen av det er han utrolig slem mot min mor som er veldig snill. Hver eneste lille ting han ikke er fornøyd med, går utover henne. Han roper til henne, sier ordentlig stygge ting. Etterpå er det silent treatment i en stund før han begynner å late som ingenting. Jeg har begynt å si til han at han ikke kan behandle hun sånn, da begynte han å si at hun prøver å sverte han, og at hun er grunnen til at jeg er i mot han osv. det er ikke sant. Mama sier nesten ingenting om han. Hun har prøvd å gjøre det bedre, dro han med på ferie osv, hvor han etterpå sier at det var bortkastet penger. Jeg sa til han at han trenger en psykolog, men da lager han bare et offer av seg selv og sier alle er i mot han, han klarer ikke å forstå at det er hans egne handlinger som gjør at det blir krangler. I huset der er også min 15 år gamle bror. Jeg har mange minner av krangler fra barndommen min. Dette har pågått lenge. Men siste 3 årene har vært helt ekstreme.
Jeg tror mamma har endelig valgt å gå fra henne men det virker som at han bruker lang tid på ting bare for å ikke selge huset slik at hun ikke kan gå. Hun trenger penger for et nytt sted og hun kan jo ikke bare flytte ut, det er boliglånet hennes også. De har ikke snakka ordentlig sammen siden siste krangel for ca 6 uker siden nå.
For noen uker siden kranglet de med meg til stedet. Eller. Jeg begynte det egentlig fordi for enda en gang så måtte jeg be han om å rydde sine egne ting fra huset mitt. Han ble sur og kom sur hjem til meg for å ta sine ting, jeg spurte hvorfor han er sånn og han sa bare at han ikke vil prate med meg.
Jeg dro da til mamma og fant ut at han krangla med henne noen dager i forveien og kalte hun stygge ting igjen.
Han kom hjem og jeg sa at sånn kan man ikke ha det og at han lager hele tiden offer av seg selv mens det er jo han som skyver alle unna. Jeg sa at han kommer aldri på besøk til meg (han svarte at kaffen min ikke var god). Ja, uansett, det var en høylytt krangel hvor han bare gikk ut til slutt. Jeg begynte å gråte underveis og hans relasjon var ‘slutt å grine, du er ikke et barn’…
Det har alltid vært hans vei, eller så blir han sur og grinete etterfulgt av silent treatment.
Etter det har jeg hatt det veldig vanskelig. Kjenner på fysisk uro, klump i magen, halsen. Panikkanfall. Høy puls og hjertebank. Jeg har krise tanker og ser ingen god ende på dette her…
Han later som ingenting. Sender fortsatt meldinger med om jeg kan hjelpe han med å bestille noe på nett f eks. Og jeg klarer ikke å si nei. Redd for reaksjon. Redd det skal gå utover mamma igjen. Jeg har helt ekstreme tanker at han er psykisk ustabil og skal faktisk fysisk gjør henne noe vondt. Selvom det har hittil ikke skjedd. Men det har heller aldri vært så ille som det er nå. Jeg blir uvel av alle tankene.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger…
Jeg går til psykolog i terapi men hun sier at jeg må først bearbeide stress og angst før vi kan snakke om alt det der siden det er en stor trigger. Og selvom jeg forstår det så er det vanskelig å ikke ha noen å si det til.. jeg ønsker bare at noen kan hjelpe meg så jeg slipper å ha det så vondt.
For informasjon er jeg velfungerende i hverdagen. Holder maska på. Leker med ungene og er svært takknemlig for mine barn og min samboer men føler at jeg ikke er 100% tilstedeværende selvom kroppen min er det.