Hei dere, Jeg har gjennom livet opplevd ting som har ført til at jeg i januar 2025 fikk diagnosen PTSD kompleks type. Vold, overgrep i barndommen. Men i 2005 opplevde jeg i tjeneste for Sivilforsvaret å stå alene i en opprydning etter en flyulykke. Jeg fikk ingen oppfølging (Debrief/Defusing) i etterkant. Som en følge av opplevelsen slet jeg med flashbacks i 20 år. Sommeren 2025 begynte jeg i behandling hos psykolog. Behandlingen har vært svært vellykket med tanke på å få regulert traumene fra både barndom og voksenliv. Jeg sover nå om nettene. Det jeg har opplevd i møte med det offentlige overrasker meg. Jeg forsøkte å få godkjent PTSD som yrkesskade via Statens Pensjonskasse da jeg var i tjeneste for Sivilforsvaret i 2005. Men det ble ikke godkjent selv etter klagebehandling. Neste steg var å forsøke å få godkjent yrkesskaden via NAV. Det gikk. Rådgivende overlege sa at ulykken var årsak til 20-25 % av mine plager. Det overrasket meg hvordan en skal sette tall på mine plager uten å ha møtt meg eller snakket med meg. Jaja, men etter å ha søkt menerstatning via NAV har jeg nå opplevd at den prosentvise delen av plagene stadig reduseres. Slik saken står nå er jeg under grensen for å få menerstatning. For meg handler dette ikke om pengene, men at det offentlige sier tydelig at jeg var utsatt for noe som ikke skulle ha skjedd. Jeg lurer på om noen har råd til meg hva jeg nå eventuelt kan gjøre for å nå frem. Ny legeuttalelse? Ny psykolog-uttalelse? Kontakt med advokat? Jeg lever i dag på AAP og har lite overskudd i hverdagen. Etter en times aktivitet/jobb er jeg utslitt. Takk for eventuelle tips og råd.
Hei 🤗
Så fint at du deler med oss ja.
Eg har sjølv fått diagnosene: PTSD og unnvikende personlighetsforstyrrelse.
Vart raskt tilbudt behandling av min PTSD, det var såkalt: traumebehandling.
(Har fått disse to diagnosene samt fibromyalgi av en tøff barndom med overgrep/krenkelser.)
Traumebehandling var veldig krevende men det var veldig godt å klare å komme igjennom den også. Var veldig viktig å ha det 'trygge stedet ’ i fokus.
Har fått veldig lite hjelp for min personlighetsforstyrrelse.