Jeg tror ikke at det er et lett svar på det du spør om, at det ikke er nødvendigvis én ting som hjelper alle for å greie å få rutiner eller gjøre gode ting for en selv. Jeg tenker at det handler om hva du trenger og hvor depresjonen din kommer fra. Og det er noe man gjerne kan trenge hjelp til å finne ut av, og jeg vil anbefale deg å kontakte legen om det, slik du selv skriver at du burde ha gjort for mange år siden, ellers så kan det også være andre lavterskel tilbud i kommunen, som kanskje kan være lettere å begynne med, eller å ta kontakt med en privat psykolog. Jeg tror det vil være godt for deg å snakke med noen, særlig når du selv kjenner på at du burde ha gjort det for lenge siden.
Hvordan man føler seg innvendig, handler om så mye. Det finnes jo dem som har “alt”, men føler seg helt forferdelig innvendig.
Er du lei deg etter bruddet? Det er jo naturlig hvis du er det, og at depresjonen har blitt verre nå.
Det å holde følelsene for deg selv, tror jeg er noe som er med på å påvirke depresjonen (jeg hørte en kjent psykolog si at depresjon betyr å trykke ned, og at det beskriver at man trykker ned følelsene, noe som gir mening for meg).
Det er ikke sikkert at det er det å få i gang rutiner og å gjøre så mye, som er viktig for deg. Det å gjøre ting som er bra for en selv, kan også være det å få lov til å være lei seg og få lov til å ikke ville gjøre noe som helst noen dager. Og at å gjøre gode ting for en selv, kan være så små ting, som å lage seg en god kopp med noe varmt å drikke og å se på en fin eller interessant serie på tv.
For meg var det viktigste først å senke kravene for meg selv, at jeg lot meg selv få lov til å ikke gjøre noe, når jeg ikke orket å gjøre noe. De dagene spør jeg meg selv, hva jeg MÅ få gjort den dagen, og alt annet trenger ikke å gjøre.
Du gjør jo allerede mye, når du er på jobb og ukene når du har barn, og kanskje du nå trenger å bare få lov til å gjøre akkurat det du vil eller kjenner på for de dagene du er alene?
Min erfaring er at når jeg lar meg få lov til å være sånn litt eller en dag, så er det enklere for meg å gjøre ting igjen dagen etter, og at jeg da prøver å presse meg minst mulig, men heller prøver å finne ut hva jeg har lyst til å gjøre eller hva som ville føles godt. At det jeg gjør da vel bestemmes av følelsene mine og hvordan jeg har det, heller enn hva jeg tenker at jeg burde ha gjort. Det har da vært noe jeg har måtte øve på og trene på lenge, og at det går gradvis bedre å lytte til hva jeg selv trenger, heller enn den stemmen i hodet som sier at jeg burde gjort det og det, selv om det stadig kommer tilbake.
Det er vonde ting du føler på og tenker nå, og jeg tenker at det beste for deg er å få hjelp av noen profesjonelle med det, slik at du får den hjelpen du trenger og fortjener. Det er også noe godt man kan gi seg selv, å be noen om hjelp, å gi seg selv den hjelpen man trenger, ved å søke profesjonell hjelp. Det er bare bra å gjøre det, når man har behov for det.
Jeg tror kanskje at det egentlig handler om å lytte til stemmen inni en som sier hva en trenger eller ønsker nå, selv om det kan være vanskelig å finne den eller skummelt å høre på den. Men jeg tror alle egentlig har inni seg et sted, hva som ville være godt for oss, men at vi har lært at vi ikke skal høre på den stemmen.
Jeg vet ikke om du opplever at dette er noe til hjelp.
Jeg kjenner meg forresten veldig godt igjen i å kunne gjøre ting mens jeg er med andre mennesker, og ikke greie noen ting når jeg er alene.