Jeg forstår veldg godt hvorfor du er fortvilet. Det å oppleve at man ikke har hatt et valg i hvordan livet har formet seg, hvordan ting har blitt - føles ut som en frihetsberøvelse.
For 10 år siden tok min mentale helse valget for meg og satte meg på sidelinjen. De første årene etter var jeg utrolig bitter hvordan min egen hjerne hadde bedratt meg gjennom de første 33 årene av livet mitt.
Alt jeg hadde jobbet for forsvant på kort tid. Mistet både helse, karriere og forhold - og også barnløs.
Jeg syntes det var så urettferdig. Hvor kom denne smellen fra? Hva hadde jeg gjort for å fortjene noe slikt?
Jeg var fryktelig opphengt i at dette var noe som plutselig hadde skjedd meg, og jeg forstod ingenting av hva som hadde skjedd. Det var et salig kaos både følelsesmessig og tankemessig.
Etter en stund gled den paniske tilværelsen gradvis over til apati. Motivasjon og følelser var det ikke antydning til, og jeg brukte mesteparten av tiden i senga. Orket ikke å gjøre noe, orket ikke å prate med noen - alt føltes ut som å bestige fjell.
Jeg ble, på samme måte som du beskriver, kvalm når jeg så hva livet mitt hadde blitt til. Det var så urettferdig.
Du har kanskje ventet litt på et men… Vel, det kommer nå :)
Men,
Gjennom å godta og bruke de hjelpemidler som har vært tilgjengelig for meg, som terapi og kursing - samt tatt i bruk de verktøyene som disse har lært meg til å gradvis hjelpe meg selv, har kursen endret seg relativt drastisk.
Ja, jeg har mistet mye og gått glipp av mye som følge av angsten og depresjonen, som jeg nå har lært har følgt meg hele livet - men jeg har også fått så mye også.
Blant annet har jeg fått svar. Jeg vet nå hvorfor og jeg vet nå hvordan livet mitt ble som det ble.
Slutten var ikke så plutselig som jeg i utgangspunktet trodde det var, nei det startet i veldig ung alder - og for 10 år siden ble bagasjen så tung at noe gikk i stykker i meg. Over 30 år med uoppgjorte traumer, inntrykk og følelser var alt det var plass til før min hjerne og kropp tok valget for meg.
Det er det beste som har hendt meg. Jeg er nå ufør, fremdeles singel og barnløs og det ser ikke ut til at noe av det vil endre seg med det første. Men jeg har aldri hatt det bedre med meg selv.
Jeg har aldri hatt bedre helse, både fysisk og psykisk. Aldri før opplevd det å kjenne på en form for ro som nå. Aldri før vært så motivert til å gjøre gode ting for meg selv for å legge et godt grunnlag for resten av livet.
På tross av alt jeg har mistet, alt jeg har gått glipp av - så føler jeg meg priviligert som har fått en ny mulighet, selv om jeg nå er midt i 40 - årene.
Jeg skriver dette fordi jeg håper alltid at mine erfaringer kan være til nytte for folk som går gjennom lignende ting.
Noen ganger så kan det være til hjelp, andre ganger kan det være fulstendig skivebom.
Men jeg tenker at det uansett alltid er verdt tiden det tar å dele det man har der man tror det kanskje kan være til nytte. Man vet aldri.
Det er aldri for sent, og det er så absolutt verdt det etter min erfaring. Lærdommen, erfaringen og veksten man kan oppleve gjennom en slik endring har vært, for meg, enormt verdifult. Og jeg unner alle som jobber aktivt med å bedre ting for seg selv den samme opplevelsen.
Ting er ikke perfekt, det vil de aldri bli. Men de er så mye, mye bedre.
Jeg håper at du med tid kan ta et oppgjør med det som har vært, og det som ér - slik at du også kan snu fokus mot å gi deg selv et sterkere grunnlag for en bedre tilværelse. At du ved å ta ett steg av gangen finner motivasjon i å hjelpe deg selv til å forme ting slik du ønsker det.