Hei.
Jeg har et vanskelig forhold til mat. Har slitt med overvekt siden jeg var grunnet sykdom, som også har gjort det vanskelig å gå ned i vekt. Jeg har hatt perioder med overspising/trøstespising, og perioder hvor jeg nesten ikke har fått i meg mat. Siden i sommer/høst har jeg gått ned masse, og ganske fort i starten. Selv om jeg fortsatt er overvektig så synes det at jeg har gått ned når det er såpass mye. Jeg får mye kommentarer på at jeg har gått ned i vekt, får ofte høre at jeg er så flink og de enten sier eller spør hver gang jeg ser de om jeg har gått ned i vekt. Jeg er glad for at jeg har gått ned i vekt, det er jo det jeg har slitt med nesten hele livet, men jeg synes det er ubehagelig med alle kommentarene om vekten min og hva jeg spiser/ikke spiser. Fordi jeg går ikke ned i vekt fordi jeg er flink. Det er mest psykisk. Jeg kan ikke kose meg med godteri eller kaker lenger fordi det gir meg angst, samme med usunn mat og større mengder mat. Det blir en slags tvang, hodet mitt sier til meg at jeg ikke kan spise søtsaker og fet mat f.eks, og jeg føler meg dårlig hvis jeg føler at jeg har spist litt mer enn jeg hadde tenkt. Det er veldig slitsomt. Det er ikke sånn jeg vil ha det. Det er derfor det er så vanskelig med alle kommentarene, fordi de vet ikke hva som ligger vak vektnedgangen. Det er positivt at jeg går ned i vekt, men ikke måten jeg gjør det på.
Noen som har lignende erfaringer? Hvordan takler man slike kommentarer? Hva svarer man?
Jeg synes du skal svare dem dønn ærlig. Det kan kanskje være vanskelig å gå inn på det med den vinklingen, men hvertfall min erfaring på andre områder er at det beste er å si ting akkurat som det er, verken mer eller mindre. Samtidig tror jeg du bare må være forberedt på at kommentarer vil komme, de er som regel velmente og da er det beste å gjøre det til eget beste. Heier på deg
Du sier at “de ikke vet hva som ligger bak vektnedgangen”, HOLD FAST PÅ DET! Der er kun DU som kan sannheten om din kropp og vekt, og bakgrunnen for den. Derfor når folk kommer med kommentarer om hvordan du ser ut som er negative eller skal korrigere om hvordan du skal spise, så bare tenk at din kropp, er DIN kropp. Kun du vet hva som er best for deg, ikke la andre leke lege eller bezzerwizzer rundt deg :)