Jeg skulle liksom skjerpe meg. Bli tynnere, har alltid vært tjukk for min høyde 159 cm. Og har bare blitt større og større. Nå har eg bikka 90 kg. Og klarer ikkje mer, eg trenger litt hver dag, men er bare så vanskelig med alt. Er vanskelig å måtte ete så mye mindre enn alle andre rundt meg for å ikke gå opp. Er vanskelig å hele tiden måtte tenke på hva jeg gjør feil i dietten min. Skammer meg så sjukt og bare mister motivasjonen for å prøve i det hele tatt. Vil bare ligge i senga mi å dø, og råtne vekk.
Alle vennene mine er tynnere enn meg, jeg føler meg så sjukt drit vær gang jeg ser i speilet. Jeg blir kvalm.
Og allikavel klarer jeg ikke å skjerpe meg
Det er noe alvorlig galt med meg.
Hvorfor klarer jeg det ikke? Hvorfor er jeg ikke som andre folk?
Det er bare å trene, bare å spise sundt.
Men jeg klarer ikke det en gang…
Hva er vitsen da? Ligger bare å griner å syntes synd på meg selv hele tiden. Og blir kvalm av meg selv på grunn av det også.
Fy faen som eg hater meg selv for å ikkje få det til
Det å ikke klare å gå ned i vekt er ikke bare å skjerpe seg. Det kan være mange grunner til det. Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med fastlegen, og spurt om hjelp. For ja, selv om det i teorien “bare” er å spise mindre enn man forbruker. Så er det veldig lett sagt, men vanskelig å gjøre noe med noen ganger. Det kan og være andre medisinske grunner til at man ikke klarer det, men da må du til lege.
Vet godt hvordan det føles. Var selv overvektig mye av barndommen og veide over 100kg. Har fått ned vekten med livstilsforandring. Om du trenger råd så er det bare å si ifra
Du er jo absolutt som andre folk. Jeg er sånn som deg, Else Kåss Furuseth, Johan vold rønningen, og resten av gjengen i “Helsekost Furuseth” er sånn som dette. Det er en grunn til at denne serien ble laget, veldig mange folk har det akkurat som deg. Og opplever det/de samme problemene som deg.
Det vil jo, etter min erfaring, være mye mer hensiktsmessig for deg selv, og hjepe deg bedre mot de/det målet du måtte ha om du ikke “mobber” deg selv hele tiden.
Lest boken til Marit Røste?
Den er veldig bra synes jeg. Beskriver problemet med å gå ned i vekt, å bli skambelagt av samfunnet pga vekt osv på en veldig bra måte. Og tar opp mange interessante temaer. For eksempel; Hvordan snakker en med barn i barnehagen om vekt? Hvorfor kan du ikke være skuespiller som tykk? Og noen tjener veldig bra på at noen/mange er tykke. Føler seg tykke. Det er en hel slankeindustri der ute.
“Fetmenfattet” er jo fantastisk (instagram)
Samt “tri_ing_to_live” (også instagram).
Disse to skriver, blant annet om hvordan klarer å ha fokus på andre ting enn vekt.