Heihei!
Er litt ny her men tenker å dele litt om mine opplevelser i det siste. Jeg har det siste året gått ned 40 kg noe jeg burde være fornøyd med, men alikavel så kjenner jeg at sliter mye med selvbilde. Jeg har mye løs hud noe som påvirker meg ekstremt i hvordan jeg ser på meg selv. Jeg har lyst til å være stolt da jeg har hatt en bra utvikling det siste året, men klarer liksom ikke se det helt selv.. Noen som har noen tips? eller ønsker å chatte?
40 KG er jo helt sykt bra jobbet :) desverre så sliter mange med . Mye vill ha mer :) tror det kan være veldig viktig og sette små mål og ikke tenke for mye på the end game :) regner med at du kansje har en grunn til og gå ned så mye :) tenk litt ekstra på det :) gi deg en stor klapp på skuldra for er faktisk mange som ikke klarer og gå ned i vekt . vertfall så mye :) du har gjort en helt strålende jobb og mest sansynelig så føler du deg sikkert mye bedre i form både i hodet og kropp kontra hva det var før :) Om du trenger noen og prate med om dette så er det bare og sende en melding :) Ps : du ser garantert bra ut ;) igjen bra jobbet :)
Hei!
Jeg har i likhet med deg gått ned en del i vekt. Jeg har gått ned 50 kg siden jeg startet, og har holdt den vekten de siste par årene.
Jeg hadde samme opplevelse som deg når jeg nådde vektmålet mitt. Jeg var 50 kg lettere, jeg hadde gjort det på “riktig” måte ved å spise sunn og næringsrik mat i rette mengder og tatt tiden til hjelp - men jeg følte meg ikke lettere eller bedre. Hver gang jeg fikk spørsmålet “føler du deg ikke så mye bedre nå?” - så var alltid svaret nei.
Jeg visste jeg hadde gjort en god jobb, og jeg visste at jeg burde være stolt - men jeg hverken følte eller kunne se det selv.
Jeg ble etter hvert også mer aktiv. Når jeg slanket meg, var å gå turer den eneste form for trim som jeg gjorde.
Men etter hvert som vekta kom ned, startet jeg først med litt sykling og så til slutt løping. Jeg følte meg fremdeles ikke bedre for det, og fikk etter hvert mye vondter og skader.
Som følge av en skade, endte jeg opp med å starte med styrketrening. Min bakgrunn var en stillesittende 125 kg storrøyker i 2 tiår - så det var jammen ikke mye grunnlag for kroppen å bygge på (kanksje ikke så rart at jeg ikke tålte belastningene av løpingen). Jeg var helt grønn, så jeg startet med å kjøpe noen PT - timer.
Fra der fikk jeg øvet inn et par program som jeg kunne starte med selv, og har bygget på fra det.
Nå er det 2 år senere, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg endelig både føler og ser resultatet av livstilsendringen jeg foretok den gang. Det å bygge opp styrken i kroppen etter å ha hatt litt “råkjør” på den i form av å ha vært i et kaloriunderskudd i så lang tid for å kunne gå ned i vekt, har gjort underverker for selvbildet og det å faktisk kunne kjenne hvor drastisk jeg har endret meg fysisk, og også psykisk.
Skulle jeg gjort det igjen (planen er å aldri havne i en situasjon der jeg må gjøre det igjen da), så hadde jeg innført styrketrening mye tidligere. Erfaringssmessig så er styrketrening kombinert med en sunn og balansert diett (men i underskudd) det kraftigste verktøyet en har til å gå ned vekt og samtidig kjenne og føle på fremgangen. Kjenne seg sterk rett og slett.
Nå trener jeg styrke 2-3 ganger i uken, løper 2-3 ganger i uken og sykler en del i sommermånedene. Kroppen tåler belastningen uendelig mye bedre, og jeg føler meg veldig bra. Før kunne jeg gjerne være kvalm og uggen hele dagen etter en løpetur. Men nå er det veldig sjeldent at jeg føler meg noe annet enn veldig bra etter en økt.
Det jeg tror som var tilfellet med meg, og som jeg også kan tenke meg er tilfellet for mange andre - er at det å være tynn ikke nødvendigvis betyr at man er sunn. Det er den største leksen jeg har lært i min reise.
Dette har vært min erfaring over en 5 - års periode med mye prøving og feiling på både diett- og treningssiden.
Jeg har også hatt gode resultater mtp løs hud som følge av dietten og styrketreningen, men jeg tror nok også at det dessverre er noe genetisk også. Selve slankingen vil jeg si er gjort 90% via god diett og 10% trening.
Tiden etter det, så har det vært viktig å holde på den gode dietten. Og jeg har også brukt mye tid på å finne riktige kosttilskudd som hjelper meg med å opprettholde både dietten og aktivitetsnivå. Noen som jeg anser som viktige for mine behov (kreatin, magnesium glysinat og elektrolytter) og andre som litt placebo/ønsketenkning kanskje (grønnsakspulver og berberin). Har forøvrig god tro på berberin for generell helse, så det rykker nok opp til “viktig for mine behov” etter hvert. Grønnsakspulveret kjøpte jeg bare så mye av sin tid at det kutter jeg når det endelig er tomt.
Du skriver ikke om hvordan du har gått ned de 40 kiloene, om du spiser sunn og næringsrik mat, trener, eller bare spiser lite generelt, har brukt preparater (Ozempic o.l) osv. Om du vil diskutere eller prate om en eventuell vei videre så er vil jeg være tilgjengelig for deg her - eller på privat melding. Jeg påstår ikke å sitte på svar som nødvendigvis kan hjelpe deg eller andre til å de beste løsningene for dere - men jeg sitter på erfaringsbaserte svar for hva som er den beste løsningen for meg, og det kan være til nytte for andre.
Tusentakk for melding! Hjelper mye! Ofte godt å bare få sagt det høyt så kan man prosessere det litt bedre! Ja vil gjerne prate videre! Og alt du sier er absolutt rett, synes det er trist selv at man ikke kan være fornøyd med det man har fått til! Er så mye enklere å fokusere på det man ikke får til :(
Wow, det er super bra jobba! Når jeg leser det du skriver så blir jeg jo så utrolig stolt av å høre hva du har oppnådd og klart! Som man da burde ta med seg i sin egen reise også! Jeg vil gjerne prate mer med deg om din historie, så bare kontakt meg på melding hvis du også vil!
Kan fortelle litt mer om min reise selv! Jeg er nå 26 år gammel, jeg hadde en startvekt på 107 da jeg bestemte meg for å ta grep! Har alltid vært aktiv som ung men hadde ett par år i 20 årene som var tunge og siden jeg har lett for å legge på meg raste jeg opp i vekt da jeg sluttet å trene! Tok opp treningen igjen desember 2023 og da trente jeg aktiv hver dag og fokuserte på å spise riktig! Jeg raste fort ned i vekt og innen desember 2024 hadde jeg gått ned 40 kg, følte at når det gikk såpass fort at kroppen min ikke helt rakk å tilpasse seg sammen med vektnedgangen! Jeg har såklart perioder når jeg ser gamle bilder eller lignende der jeg får ett litt sånn stolthetsøyeblikk, men så ser jeg i speilet ved en annen anledning og føler at alt bare henger å slenger! Føler det er veldig psykisk da min mor også har fått sett men sier at det ikke er så ille som jeg tenker! Prøver å inneforstå meg med at det kommer til å ta tid før huden får stramt seg inn, men det sliter på psyken såklart! Føler meg liksom så utakknemlig når jeg tenker over alt, for det er jo super bra hva jeg og du har fått til! Det krever så utrolig mye! I tillegg så har jeg sett på eventuell operasjon men ønsker ikke dette da hele grunnen til at jeg startet denne reise var for at jeg skulle klare alt på egen hånd!😊 men ja som sagt, gjerne send meg en melding😊
For meg høres det ut som om du har et godt grunnlag og innsikt til å kunne utrette mye bra for deg selv fremover.
Det vanskeligste er nok tiden, eller tålmodigheten. Og det tenker jeg er en veldig typisk ting for mange, meg selv inkludert.
Jeg sender deg en melding, så kan vi ser derfra om det kan være noe nyttig for deg å finne i detaljene.