Dårlig selvbilde

I det siste har jeg lagt på meg en del.. noen kaller det kjærestekilo, og det skal visstnok vær sunt og bra tegn på bra forhold eller noe? Uansett.. forholdet er sunt, men kjørestekiloene er ikke sunt for meg og selvbildet mitt..

Jeg har fått flere synlige strekkmerker (ikke noe galt med strekkmerker, men jeg liker dem ikke på meg), ig gått opp 8-10 kg.. jeg har tidligere vært veldig liten av meg, og jeg passer ikke klærne mine lengre og jeg føler meg dritt. Klarer ikke å tenke positivt på dette heller, klarer ikke å finne morivasjon til å trene eller kanskje spise mindre? Jeg ver ærlig ikke..

Når jeg er med kjæresten min har vi det fint, men i det siste så har jeg trekt meg nesten helt unna sex, fordi jeg er flau over min egen kropp, og vil ikke at han skal se strekkmerkene eller føle min vekt på seg.. han har spurt hvorfor jeg trekker meg unna, men det er en samtale jeg ikke er helt klar for enda.. er redd han ikke forstår eller at han prøver å overbevise meg om at jwg er fin som jeg er. Han mener nok bare godt, men så lenge jeg føler meg dritt så kan ingenting egt endre tanken min om meg selv før jeg fysisk ser forandring.. nei er egt veldig lost akkurat nå, og håper kanskje noen i samme situasjon kan fortelle hvordan de har det og hva som har hjulpet dem? Eller eventuelt snakke me noen i samme situasjon..

Hei,
Dette er veldig vanlig og veldig gjenkjennelig. Jeg gikk også opp begge gangene jeg var gravid, dessverre mistet jeg begge i mnd 6 så jeg satt igjen med strekkmerker og 12 ekstra kilo uten noe å vise for det - det svir.
Generelt er det ingenting noen sier eller gjør som kan løse dette eller dempe følelsen. Du må selv gå inn for å akseptere dette. Du kan velge å ikke akseptere det og gjøre tiltak for å miste kiloene igjen.

Om jeg skal gi deg et konkret tips som hjelper, så er det å slette instagram, tiktok etc. hvor man pumpes full av falske urealistiske kropper.

Men å legge på seg er uunngåelig jo eldre man blir. Du må stille deg spørsmålet “er jeg fornøyd med meg selv?”. Om svaret er ‘nei’ er neste spørsmål “hva kan jeg gjøre for å bli fornøyd med meg selv?”.

Takk for svar, veldig leit å høre om din situasjon:(..

Det er nok tiltak som må bli gjort ja, men motivasjonen er ikke til å finne enda. Setter pris på at du tok deg tid til å svare, virkelig! Det å vite at andre tar seg tid til å svare en forsåvidt fremmed, det gjør dagen bedre<3

Håper det går fint med deg