Kjæresten min sliter psykisk, men hvor må jeg sette grensa?
Først vil jeg si at hun har opplevd ting i livet, som er en klar grunn for at hun er slik hun er… med tanke på barndom, mobbing og selvbilde.
Men det jeg sliter med er at hun ofte tolker meg negativ. Hun kan ofte tro at ting jeg sier er noe som er rettet mot henne, eller tolke en ting jeg sa, og være fast bestemt på at jeg mente noe helt annet. Da kan hun ofte bli sint, irritert eller lei seg.
Jeg skjønner godt at en som har blitt mobbet kan tolke det slikt, men når hun da er sint, så kan hun ofte fremstille meg som tidenes drittsekk. Da får jeg som regel høre at jeg ikke elsker eller støtter henne. Som regel fordi hun har feil tolket noe jeg sa. Da er det vanskelig å gi en forklaring, og det tar tid før det går over.
Denne selvtilliten kan også føre til at hun ikke tror at hun er bra nok og tror at jeg ønsker å finne noen andre som er bedre.
Det kan da være en venninne av henne, eller bare en kvinnelig kollega av meg.
Dette førte til at hun ble rene detektiven hjemme fordi hun følte seg helt sikker på at jeg hadde funnet noen andre.
Det ble så mye urealistiske teorier, meldinger på jobb og sinne på kvelden. Så jeg innså at det beste for oss nå, er å ikke bo oppå hverandre. Så jeg ønsket å flytte uten at det trenger å bety at vi slår opp.
Jeg ente med å flytte pga min egen psyke. Dette tolket hun som at jeg slo opp, og at jeg hadde funnet en annen jente.
Dette gjorde henne alvorlig deprimert, og hun ente med å bli lagt inn på DPS.
Etter hun ble lagt inn fikk hun mere hjelp, og hun klarte å forstå min situasjon på hvordan ting har vært.
Det gjorde alt lettere, og vi kunne forsøke i igjen, uten å bo sammen.
Hun har blitt flinkere til å ikke reagere og ha mer kontroll på følelsene. Men noen ganger glipper det. Jeg blir som regel ikke sint, men jeg merker nå at jeg begynner å bli irritert når hun sier noe om meg som ikke stemmer.
Men så føler jeg at noen ganger når jeg sier i fra, så blir jeg møtt med at hun i hvertfall tenker at hun ikke er bra nok.
Jeg elsker denne jenta, og jeg vet at hun elsker meg.
Men da er mitt spørsmål:
- Er det noen med lik erfaring?
- Er det feil av meg å stå opp for meg selv, når jeg føler meg feil behandlet?
- Og hvor mye kan man tolke og si til en annen person uten å legge skyld på en diagnose?