Hei, jeg har de siste årene slitt med tanken på å i det hele tatt være i et forhold etter eksen min forgrep seg på meg og saken ble henlagt.
Jeg føler jeg ikke strekker til dersom jeg skulle funnet noen å dele livet med. Jeg vet ikke hvordan jeg kan jobbe med det, og jeg vet ikke lenger hva det vil si å være en god kjæreste.
Pga eksen sliter jeg en del med å forstå om jeg ikke var god nok, eller om han var problemet. Det har gått snart 3 år, og det virker nesten som jeg har glemt alt av hvordan dette funker. jeg sliter veldig med selvbilde, spesifikt med at jeg føler jeg ikke er pen nok og er redd for å bli såret igjen.
er det noen andre som er i samme båt? eller noen som vet hvordan jeg kan snu dette rundt??
Ikke lett å skrive eksamen når du har slike tanker i tillegg:(
Hva som er en god kjæreste er veldig variabelt. Noen liker ting som andre ikke kan fordra. Dermed er det ikke noe enkelt eller unisont svar på hva en god kjæreste er.
Du sier at din x forgrep seg på deg. Med det som utgangspunkt er det enkelt å si at han var problemet i det forholdet.
Også er min erfaring at det å ikke føle seg bra/god nok, dårlig selvtillit og selvfølelse og alt som hører med vil forandre seg markant når man jobber med seg selv. Det kan være nødvendig å koble inn profesjonelle i en slik prosess. Men, det handler om å bygge opp selvbildet, selv støtten, egenkjærligheten og selvfølelsen. Hvis du ikke har kontakt med noen profesjonelle eller ikke får støtte av noen andre så kan du forsøke å søke på nettet selv. YouTube har garantert forskjellige videoer som viser til måter å jobbe med seg selv og slikt.
Også er det som kreves en endringsprosess. Da er det viktig å understreke at endringsprosesser er krevende og at de tar tid. Men, de er verdt tiden og innsatsen er min erfaring.
Hei Havskimmer, jeg er akkurat i samme båt som deg. Min ex er også sånn, og det har ført til at jeg også sitter på de samme følelsene som du beskriver. Jeg vet ikke med deg, men jeg synes det er helt forferdelig. Jeg greier ikke helt å fokusere på andre liksom. Tro meg, du er god nok. And if you get told you’re too much, you are just at the wrong address. Jeg lover.
Jeg er i et nytt forhold nå, og jeg sliter en del, fordi jeg har mye tanker som kjæresten min ikke skjønner. Men tro meg, du er alltid en bra kjæreste. Jeg lover.
Jeg hadde det nesten helt likt. Ble voldtatt på date, og det var jævlig. Året etter fikk jeg kjæreste (min første kjæreste) og jeg var besatt av tanken på å være en god kjæreste. Gjorde alt jeg kunne for at han skulle ha det bra, men ting var liksom ikke godt nok. Var nesten en lettelse da han gjorde det slutt med meg, for da slapp jeg alle bekymringene. Så gikk det et halvt år og jeg traff min nåværende kjæreste.
Alt er helt annerledes nå. Jeg kan snakke med ham om alt. Føler han virkelig er den rette, han gjør like mye for meg som meg for ham. Vi har lik humor, og jeg elsker ham helt sykt. 5 år i år og jeg er fremdeles forelska.
Så ikke gi opp! Jobb med din selvfølelse, og bli skikkelig glad i deg selv, da er det mye lettere i forhold til alle andre mennesker.