Kanskje du burde beskytte deg selv mot alt dette? Holde deg unna sosial medier, eller prøve å komme inn i gode “rom” der. Komme deg ut og være ute i naturen, eller være ute i verden her du bor, slik den er nå, og se at det er trygt her vi er.
Man kan aldri helt sikker vite hva som vil skje eller ikke, og man vil jo også at man skal være forberedt eller jobbe for at det ikke skal bli slik. Men når det blir til en frykt som lammer en, så er det ikke til nytte for noen. For slik det iallfall er nå, er at det ikke er krig i Norge og at vi er trygge her, og det er synd å gå glipp av alt som er her og nå ved å være redd for noe som kanskje kan skje.
Det høres ut som du allerede har prøvd å gjøre ting som vil gjøre det bedre for deg, men at det ikke hjelper.
Kanskje du trenger å få hjelp med dette? Hvis du har gått med det så lenge, og at det er så vanskelig for deg.
Ellers så anbefaler jeg deg om å omgi deg med ting som føles godt og trygt, som å se på fine, trygge serier som minner deg om gode ting. Og det å være med folk som du er glad i, og gjøre ting du liker. Alt dette er ting som kan få nervesystemet til å slappe av.
Det kan også hjelpe å møte en selv og frykten sin med medfølelse og forståelse, at det er ikke rart at du blir redd når du ser så mye om det i media og på sosiale medier. Det er helt naturlig, og naturlig at man blir redd. Og det er mange som snakker mye om det også, som nører opp om den frykten hos folk. Selv om de heller ikke kan vite det mer enn andre.
Jeg har vokst opp på 80-tallet, og da var det mye snakk om at det kunne bli atomkrig, det var midt i den kalde krigen og alt sammen, og også et stort spenningsnivå, mye folk var bekymret for og saker man jobbet for. Men så gikk det over, og folk levde veldig ubekymret i 90-årene (selv om det kanskje egentlig var ting folk burde ha vært mer bekymret for da).
Jeg tenker at det er bra at folk vet at det kan være fare for ting, og at man forstår at man trenger å gjøre noe med ting, eller ikke ta for gitt at ting vil fortsette å være bra hvis man ikke kjemper for det. Men samtidig så hjelper det verken seg selv eller andre om en blir lammet av frykt og det tar over livet ens. Og da tror jeg at man først og fremst må beskytte seg selv fra alle disse nyhetene, eller å sørge for at man får andre stemmer inn, folk som sier andre ting også, og ikke bare de som krisemaksimerer. For det er nok av folk som liker å gjøre det, eller som begynner med det selv.
Det hjalp meg å høre en professor snakke om det, og som presenterte fakta om hvordan det faktisk er i verden, om fremstegene vi har gjort og de gode tingene også.
Det som også hjelper meg veldig når det gjelder angst og panikk, er når jeg merker at jeg på vei inn i det, å få fokuset over på noe annet. Jeg har da øvd på det med å være til stede her og nå, og merke at det er trygt her og nå, eller å finne serier og ting som er gode for meg å se på, når jeg merker at angsten og panikken kommer, eller som kan ta bort noe av fokuset når den er der. At det beste man kan gjøre når det er en slik angst, er å ikke gå inn i den eller prøve å gå inn i den, bare anerkjenne den, og så distrahere seg noe med noe annet.
Det å bruke sansene på ting som er gode for en, er også en måte å roe ned på. De sier f.eks. at søte smaker er roende. Eller det å pakke seg inn i noe varmt og mykt. Være med folk man er trygge på.
Jo reddere man er, jo vanskeligere er det å få kontakt med seg selv igjen og få roet seg ned. Det er lettere hvis man greier å ha mest mulig ro og minst mulig sånne ting som trigger en i dagliglivet. Det å komme inn i gode rutiner som en vet er gode for en selv og som roer en selv, er til stor hjelp der. At man får vært nok ute, spist nok, sovet nok, ikke være så mye på mobilen, legge merke til ting rundt seg, gjøre ting som gir en glede, være med folk som er godt for en å være med. Selv har jeg gradvis måtte bygge meg opp slike rutiner, og jeg merker at de hjelper meg. Rutiner gir ro og trygghet. Og det gjør også at ting kan føles mer overkommelig, fordi det er lettere å tro på at man greier å gjøre ting, man allerede har greit. Men det å ikke presse en selv, tror jeg er viktig. Det å kjenne etter hva en kan gjøre, hva en er klar for, men også hva som er godt for en selv og ikke.
Slik at hvis du har ting som du merker særlig uroer deg og som ikke er gode for deg, så vil jeg anbefale deg å holde deg mest mulig unna det, eller unngå det helt, hvis du kan - dvs. hvis det er ting på sosiale medier. Og samtidig gjøre ting som er gode for deg og være med folk som er gode for deg å være med.
Og vær tålmodig med deg selv, for dette er noe som er vanskelig for deg nå, og det kan ta tid å komme ut av det. Og at det er noe du trenger å finne ut hvordan du skal leve med, og lære deg gode måter å håndtere.