Angst for krig på norsk jord

Er skikkelig redd for at skal bryte ut krig på norsk jord. Vet er lite tenkelig akuratt nå men klarer ikke slutte tenke på det. Tenker hva som skjer viss russland skulle vinne over ukraina eller om krigen går utenfor grensene til ukraina å videre ut i europa. Noen som har tips til hvordan prøve holde seg i sjakk? Evt hva er deres meninger? Noe som er betryggende men forsatt sant/ærleg

På 80-tallet var det også fare for det, og det var mye om det i media, men det skjedde ikke da.

Vi vet ikke noe annet enn det som er her og nå. Vi kan jobbe for ting som kan gjøre det bedre, eller stole på dem som styrer, at de tar gode valg som vil gjøre at det går bra.

Jeg kan anbefale deg å høre på Ingvard Wilhelmsen, han har gode råd i forhold til angst for at ting skal skje i fremtiden, som man ikke vet noe om vil skje eller ikke, og som man ikke kan styre. Han har et godt poeng i at man kan gå og være redd for at ting som kan skje, men det hjelper en ikke noe, i tillegg så går det utover her og nå.

For meg hjelper mindfulness og selvmedfølelse, det å gjøre gode ting for meg selv og være mest mulig her og nå. Det roer stressnivået mitt, og jeg får da også fokuset over på ting jeg faktisk kan gjøre noe med her og nå. De sier at det å bruke sansene - kjenne, lukte, smake og se på ting, er roende når man er stresset, eller å gjøre hjernetrim.

Hvis angsten er et stort problem for deg, hvis det tar over for mye av livet ditt, så ville jeg ha søkt hjelp et sted. Kommunene kan ha ulike tilbud i forhold til det også.