Angst for krig og katastrofer

Hei! Jeg er utrolig urolig for hvordan verden er nå. Det er så utrolig mye hat og konflikter, og det føles ikke som om det noen gang stopper. Vi her i Norge er så heldige som lever i et så trygt og godt land. Men bruker masse tid på bekymring og grubling, selv om jeg vet godt at man ikke kan gjøre noe med det tingene som kommer til å skje, og at det gjelder å fokusere på her og nå. Noen som har noen tips/tanker?

(Ikke fortell at det mulig blir krig eller at verden ser skikkelig skummel ut osv, jeg orker ikke å høre det.)

Hei. Jeg forstår og gjenkjenner din angst for krig og konflikt. Samtidig tror jeg egentlig ille verden er mer farlig nå enn før, men vi har ekstremt lett tilgang på medier, gjerne med skremmende overskrifter for å tiltrekke seg lesere. I tillegg er verden blitt mindre i form av at vi vet mer om alt som skjer utenfor våre langegrenser. Jeg er også veldig bevisst på at artikler i aviser og sosiale medier er mangelfulle og tidvis feil. Altså, ofte leser man om en “ekspert” sine uttalelser, mens en annen ekspert ville påstått noe helt annet. Folks meninger og tolkninger får stor plass i tabloidene, uten at dette trenger være basert på fakta.
Hvis du blir veldig stresset av nyhetsbildet ville jeg nok bare tatt en pause fra det hele. Jeg unngår å lese om ting jeg ikke får noe godt ut av, eller gir meg ytterligere bekymringer.

Og ikke glem at verden har vært et grusomt sted lenge. På 1600 tallet brant de kvinner levende i tro på at de var hekser, i vikingtiden drepte, plyndret og voldtok de over en lav sko, i århundrer har mennesker levd i fattigdom og elendighet, sultet i hjelp og hatt massive sykdommer, og folk har stått i gapestokk og blitt hengt offentlig frem til for et par hundre år siden. Grusomhetene under Holocaust, frykten under den kalde krigen, Krigen mot terrorr på tidlig 2000-tallet… listen over frykt, ondskap, krig er lang. En fattig trøst selvsagt, men poenget er at jeg tror egentlig ikke verden er noe verre i dag enn enn før… vi har bare tilgang på informasjon om all verdens elendighet

Du har et godt poeng der. Tusen takk for svar<3