Dødsangst når det gjelder krig

Jeg er så redd for at det skal bli krig i Norge, ser ikke noe fremtid. Og ligger hver dag hele dagen å føler at jeg kommer til å dø. Jeg vet ikke hvordan jeg håndterer dette. Alle sier det vil gå bra. Hva er deres meninger? Norn som kan betrygge meg men fortsatt være ærlig?

Hva om det ikke kommer til å oppstå krig i Norge,
Ikke tenk på det for mye

Den største faren for at Norge havner i krig nå er om Russland skulle finne på å angripe Norge. Men med Finland med i NATO, og Sverige mer eller mindre innlemmet der også, så vil Skandinavia stå ganske sterkt før resten av NATO kommer og hjelper til. Og med tanke på de tapene som Russland har gjort i Ukraina så er det liten sjanse for at Russland har ressurser til å angripe andre land, og det siste Russland vil er å angripe et NATO land. Om de gjør det, så angriper de den største forsvarsalliansen i verden. Vi vil få hjelp fra USA ganske fort, men også fra Tyskland, Frankrike, Danmark, Storbritannia, Tyrkia og mange andre land med store militær styrker. USA har baser i Norge hvor de lagrer krigsmateriell, riktignok ikke soldater, men det er lagt opp til at de skal kunne være operative innen 48 timer om Norge skulle bli angrepet. Og igjen, Russland er ganske svekket om dagen, de har måtte ta med seg både soldater og materiell fra grensene mot Norge og Finland for å bruke det i Ukraina.

Så alt i alt, jeg mener du kan sove ganske trygt om natta og ikke trenge å bekymre deg for krig i Norge med det første, og skulle det skje, så har vi mange venner som vil hjelpe oss med å slå tilbake mot et eventuelt angrep. Og det er Russland som i så fall ville vært den mest sannsynlige til å angripe oss, og de har ikke råd til å begynne en krig mot NATO nå. Historisk sett så er det svenskene eller danskene vi har måtte være redd for, men det er lenge siden de har prøvd seg mot Norge nå, Sverige gjorde vel et forsøk på å stoppe frigjøringen av Norge i 1905, men ga opp det. I dag er vi gode venner med både Sverige og Danmark, og det er veldig greit å ha de så man kan dra over grensa og handle litt rimeligere, og med større utvalg.

Du er oppslukt av venstrevridd skremselspropaganda. Du har slukt fisken rå, uten å gi fisken nyanser om hva dette innebærer i praksis. Personlig ville jeg ikke ha gitt disse tankene ett sekund av hverdagen når man forstår hvorfor de pådriver disse forskjellige falske narrativ. Ja, det er en del forferdelige konflikter i denne verden som er pågående, men med det er det slettes ingen åpenbare engler eller demoner spesielt om man selv setter seg selv dypt inn historien (de aller fleste leser ikke mer enn ett hovedoppslag av VG/NRK og baserer virkelighetsforståelsen rundt det) Selv ville jeg sagt at det hadde nok gjort deg godt av å oppsøke oppriktige og forskjellige kilder/perspektiver ovenfor internasjonale konflikter og hvorfor de oppstår. NRK, VG, mm. og andre norske sosiale medier/kanaler gir ikke ett oppriktige og ærlig bilde i forhold til hvorfor disse konfliktene oppstår. De er kjøpt og betalt for å pådrive denne skremselspropagandaen fordi det ganger dem finansielt å pådrive det.

Det kommer ikke til å bli krig i Norge og Vis det hadde blitt det så hadde det ikke vert bomber og Skyting og sånne ting da hadde de Bare Tatt kontroll over internett I ett par dager og siden vi har god militær styrke og er med i Nato så er det ikke land som vil krige med oss akkurat nå

Når vi først er inne på kildekritikk og kritisk tenkning:

Hvem er det som har kjøpt og betalt disse mediene? Og hvordan foregår forhandlinger, kommunikasjon og fakturering, helt konkret?

Dette må du kunne svare saklig på for at dine påstander skal fremstå som troverdige.