Hei, jeg har en ex som har gjort mye inntrykk, og gikk meg mye intime/seksuelle traumer. Dette har da skapt trøbbel for det forholdet jeg er i nå. Hver gang den nye kjæresten min gjør noe som er forbundet med intime ting, så blir jeg helt tom og jeg greier liksom ikke si nei. Jeg har snakket mye med han, og mye med voksne, men ingenting hjelper. Jeg forteller han hva jeg trenger, men det virker ikke helt som han skjønner, eller om han greier å gjøre det jeg ber om. Dette gjør meg skuffa, og han blir lei seg og blir veldig stille hvis jeg sier ifra. Jeg er veldig people-pleaser, så jeg greier ikke si ifra. Hva gjør jeg? Noen som har noen tips?
Du lar være å gå inn i noen forhold før du har ordnet opp i dine egne problemer og er helt trygg på deg selv.
Men hvordan skal jeg greie å ordne opp i problemene, hvis jeg ikke vet hva de er?
Antar du ikke er så gammel ettersom du skriver du har snakket med andre «voksne»?. Nå virker det på meg at du allerede har identifisert hva som oppleves som et problem for deg, altså tidligere vonde erfaringer, en ny kjæreste som ikke tar hensyn til det og at du er en «pleaser». Svaret på ditt spm. er det kun du som sitter på, selvom du kanskje ikke vet svaret ennå. Det kunne samtidig kanskje vært lurt å fortsette å snakke med de voksne som kjenner deg fra før av og som du er trygg på. Voksne med sosial eller helsefaglig kompetanse vil jeg nok anbefale. Det kan se ut som du har behov for å bearbeide de vonde opplevelsene.Også kunne det være lurt å snakke med kjæresten om å sette på pauseknappen ift. dette med det intime. Dersom han virkelig bryr seg om deg vil han respektere det.