Noen som har erfaring rundt psykose? Snakker med en terapeut for tiden. Ved forrige samtale sa han at han var redd for å grave for langt ned i fortiden ettersom jeg ikke føler så mye over tingene som har vært. At jeg har slått meg selv «av» som en forsvarsmekanisme. Han er redd for at, hvis vi graver langt ned i historien at jeg kan havne i psykose eller rakne helt og ikke få gjennomført studiene mine osv. Han vil derfor at vi skal vente med dette. Men for meg virker det helt rart. I mitt hode så er ikke fortiden min så alvorlig som han skal ha det til og meg i psykose? Nei aldri. Jeg drømmer mye om litt av samme ting. Har hodeverk etter samtalene og griner innimellom uten at jeg helt forstår hvorfor. Jeg føler jo ting, men ikke i noe stor grad. Jeg vet lite om hva jeg føler, tenker, mener osv om fortiden som har vært. Ofte tenker jeg at jeg burde føle mer, at det er noe galt ved meg. Men kanskje jeg bare er sterk?😅 Gir dette mening? Noen med erfaringer? Overdriver terapeuten eller undervurderer jeg?
Jeg mener psykosebegrepet er individuelt. Drømmene og fantasien tar over realitetene. Man er et individ med preferanser i egen livshistorie. Jeg råder til å ta vare på gode minner i fortida, og ikke terapeutisere det bort med tomt prat. Tankene går selvom man ikke snakker mye, og de kan sorteres og bearbeides på papir. Jeg prøver ved dette å si til deg at det er dine egne tanker en psykose består av. Det er ikke enkelt og lett. Jeg har snublet videre i terapi, og “ryddet tanker”, og har noen hobbier.
Har havnet i delvis psykose( pseudo psykose) ofte men kun fullstendig psykose en gang.
Normalt set husker jeg hva som kjer og vet at det er falsk (pseudo) men er fortsatt ganske jævlig.
Men ene gangen vet jeg kun utifra hva jeg sendte til en venn på internett og at jeg “våknet” og følte jeg hadde kappet strupen og blødde ut, det føltes så ekte, jeg bare smilte før jeg besvimte.
Hva som kan gjøre at du får dette varierer fra mennesker til mennesker, men jeg tror psykologer ofte “viser” deg problemer du ikke har sett selv og er kanskje derfor de vil du skal vente.
Unnskyld hvis jeg er litt surrete
Takk for at du deler din erfaring <33