Julen 2024

Andre enn meg som kommer til å sitte alene på julaften?
Skal innrømme at det ikke er noe som bryr meg veldig lenger da jeg har hatt det slik siste 7 år.
Men samtidig er det en tid som henter frem ensomheten veldig…

Sitter alene sjøl også, og har et ambivalent forhold til alt som har med jul å gjøre - det balanserer mellom likegyldighet og rent hat. Jeg har ikke noen å feire med i år, og det tror jeg er et resultat av at jeg tidligere har blitt invitert til ting i julen og ikke klart å dukke opp fordi når dagen kommer, så er jeg så full av angst og hat og frustrasjon at jeg ikke klarer å komme meg avgårde. Så på en eller annen skrudd måte klart å innfinne meg med denne ensomheten.

Fins det folk i livet ditt du kunne vært sammen med i julen? Hva gjorde du før disse syv siste årene?

Jeg er også alene i dag

Jeg misliker jul jeg. Kommer ikke i den stemningen der jeg synes det er koselig. Siste julen jeg hadde så gikk jeg gjennom samlivsbrudd og dødsfall i familien. Så julen for meg har blitt en kjip dag der ingen er tilgjengelig sånn sett. Men det er jo i orden siden julen er for at de som kan og vil skal nyte den med sine kjære. Blir som regel invitert på ting selv jeg også,men det satte sitt spor å oppleve den siste julen. Derfor holder jeg meg heller vekk fra andre.

Jeg skulle ønske jeg var alene. Å bli invitert av familie jeg ikke kjenner og sitter der stille mens jeg observerer lykkelige og store familier var ren tortur

driver med en test her nå. jeg er normalt flink på å sende en hilsen til folk og da får en svar. denne julen har jeg ikke sendt hilsen til noen. og har dermed bare fått 2 hilsner. en av mor. og en av niese.

så i mitt hode da så ser jeg hvem jeg har rundt meg

Jeg var også alene, men det er jeg hele tiden i året, så det er normalt. Hadde brødskiver og kaffe. Ikke noe julete pynt heller her. Jeg er lei kjøpspress, alt man ikke trenger men kjøper uansett og passer ikke inn i den store maskinen som jul er.

Skal ingen plasser nå i romjula og ser på pc/tv på nyttårsaften, fjordland er min venn og legger meg trolig før det begynner å smelle for ille. Tror vi er mange som sitter alene alle slike spesielle dager.