Den julen jeg lengter etter, men aldri får

Jeg kom hit for å studere for tre og et halvt år siden, da jeg var 22. Nå nærmer det seg min fjerde jul her i Norge. Julen har alltid vært en tid som gjør meg litt trist, og hvert år må jeg finne måter å håndtere det på selv.

Den første julen var jeg helt alene, eller sammen med andre studenter som heller ikke kunne dra hjem. Det var ikke akkurat en dårlig opplevelse, men heller ikke noe jeg vil kalle bra. Jeg var takknemlig for at noen inviterte oss, men samtidig følte jeg meg som en ekstra, noen de bare syntes synd på. Jeg klarte ikke å slappe av eller være meg selv, og det er ikke noe jeg synes passer for en dag som jul – i hvert fall ikke uten litt alkohol for å løsne opp stemningen.

Den andre julen feiret jeg med kjæresten min og familien hans. Det var første gang jeg møtte dem, og jeg ble veldig positivt overrasket over hvor varmt de tok imot meg. De var så hyggelige, og det føltes veldig fint å være en del av deres store, koselige familie. Jeg hadde alltid hørt at nordmenn ofte er veldig selvstendige og ikke nødvendigvis så nære familien sin, men her var det helt annerledes. Den julen var virkelig en fin opplevelse som jeg aldri kommer til å glemme.

Den tredje julen var jeg igjen hos kjæresten og familien hans. Etter hvert begynte det å gå opp for meg at dette kanskje er hvordan jeg kommer til å feire jul fremover – alltid sammen med dem.

Nå nærmer det seg den fjerde julen, og selv om jeg gleder meg, har jeg begynt å tenke på noe som ligger litt dypere. Det er ikke bare det at jeg ikke feirer jul med familien min fordi de bor langt unna – det er fordi jeg ikke kan. Jeg har aldri vært nær dem, og jeg føler meg ikke komfortabel rundt dem. Jeg ville faktisk heller vært alene enn å feire jul med dem, selv om jeg egentlig er redd for å være alene.

Selv om jeg har en fin plass hos kjæresten og familien hans i jula, kjenner jeg fortsatt på en tung tristhet. Jeg vet ikke helt hvem jeg kan dele de følelsene med, og ofte holder jeg det for meg selv. Jeg innser at jeg aldri kommer til å ha den samtalen med kjæresten min der vi diskuterer om vi skal feire jul hos hans familie eller min. Jeg har aldri muligheten til å si: “I år vil jeg feire med mine egne foreldre.” Jeg kommer aldri til å spørre mamma om hun trenger hjelp med å bake pepperkaker, eller spørre pappa hva han vil ha til middag på julaften.

Selv om jeg kan gjøre slike ting med kjæresten sin familie, sitter jeg alltid igjen med en følelse av at jeg “låner” dem. Det er en del av meg som føler at de bare liker meg fordi jeg er sammen med sønnen deres, og at kjærligheten deres ikke er ubetinget. Det er ikke som å vite at, uansett hva som skjer, så vil de alltid se på meg som sin egen.

Jeg kommer aldri til å kunne si: “God jul, mamma,” eller “God jul, pappa.” Jeg kommer aldri til å kunne si: “Jeg elsker deg, mamma,” eller “Jeg elsker deg, pappa.” Jeg kan aldri introdusere kjæresten min til foreldrene mine og vise hvordan de tar ham imot. Det er bare ikke en mulighet. Og det etterlater et arr i hjertet mitt.

Da jeg var yngre, ønsket jeg bare å slippe unna foreldrene mine, fordi jeg trodde livet mitt ville bli bedre uten dem. Men nå, i dag, lurer jeg ofte på hvordan livet kunne vært om jeg hadde hatt en normal og kjærlig familie. Hvordan ville det vært å være fri til å være meg selv rundt foreldrene mine og bli elsket for den jeg er – og elske dem tilbake uten frykt eller forbehold?

Hver gang julen nærmer seg, tenker jeg på dette.

Hei.

Det er veldig forståelig at du tenker og kjenner på disse tingene nå, og jeg håper at det hjalp deg å få satt ord på dem her. Jeg tror at det er en veldig bra ting å gi plass for disse følelsene, for den sorgen over at du ikke har den familien du skulle ønske du hadde hatt og det ikke vil kunne bli slik som du skulle ønske at det var. Min erfaring er at når det er rom for det og man får delt disse følelsene også, så kan man bare sette enda mer pris på de gode tingene man har nå, etterpå.

Dette er noe vi som ikke kommer fra en “vanlig” familie er nødt til å finne en måte å leve med. Vi skulle ønske det ikke var slik, men vi kan dessverre ikke forandre på det heller. Det eneste vi kan gjøre, er å anerkjenne hvordan det er for oss, og gjøre det som er godt for oss selv når det først er sånn. Har du delt dette med kjæresten din, hva du kjenner på og hva du er trist for?

Jeg skjønner at du føler at du låner familien til kjæresten din, men jeg håper at du vil bli mer og mer trygg på at de også setter pris på deg og er glad i deg, og at de ønsker at du skal være inkludert og en del av familien, selv om du ikke er barnet deres. Man kan bli “adoptert” av sin svigerfamilie også. Og jeg tenker at det vil være fint for dem å vite hva du kjenner på og om du vil dele det med dem.

Du velger da selv, hva du vil dele med hvem, men de er gode og varme folk som er der i livet ditt nå, og jeg håper at du vil benytte deg av at de er der. Selv om de ikke er foreldrene dine og aldri vil kunne gi deg det du ikke får pga. at foreldrene dine er slik de er, så er de gode folk som kan gi deg mange andre ting.

Tillat deg å få all den gleden, varmen og kjærligheten du kan få nå, all trøsten og omsorgen. Du fortjener alt sammen.