Jeg gruer meg så til jul. Har to små barn og skal feire hos svigers.
Jeg sitter hjemme hele tiden pga angst. Er så sliten , kvalm , sliter med magen, hodepine osvvv…
Har så lyst til å droppe hele julaften og bli hjemme… men så sier folk «gjør det for barna». Ja, skal mor bare sitte der på høygir i ett hjørne full av angst og diaré og kvalme for å tilfredsstille alle andre?? Jeg er så rådvill. Jo nærmere jul, jo mer ille blir formen.
Innerst inne ønsker jeg jo å reise, men jeg ønsker å sitte der med en ekte glede og ro. Det er det siste jeg ser for meg nå.
Hei.
Du har lov til å gjøre det som er best for deg, og det du trenger. Det går an å forklare til barna at du er syk, og at du derfor blir hjemme. Det er mange som blir syke nå i juletider, så det er en helt legitim unnskyldning du kan bruke, hvis du ønsker det - både i forhold til barna og svigerfamilie.
Har du noen rundt deg som vet hvordan du føler deg? Det kan lette på angsten og denne følelsen, å få sagt det til noen hvordan det er for deg, og hva du føler.
Jeg tenker ikke at det tjener ungene dine om du presser deg selv for langt.
Kunne det godt an at du er der litt, eller at du kunne få muligheten til å trekke deg unna deler av kvelden/dagen, at du får tid til deg selv, hvor du kan få senket skuldrene litt og få en pause fra å være på med de andre?
Er det noe spesielt du er redd for i forhold til julaften? Det kan hjelpe å få satt ord på hva man faktisk er redd for, når man har angst.
Jeg mener iallfall at du ikke trenger å tilfredsstille alle andre. Du har det jo ikke godt, og jeg skjønner veldig godt at dette stresser deg og gjør at du bare føler deg verre og verre.
Hei, Gruer seg til Jul.
Jeg kjenner meg så igjen der desverre. Alle år samme følelsen. Håper du har en ok dag i dag uansett.
Jon.
Jeg merker nå at jeg ikke har den samme dårlige følelsen lenger i forhold til jul, etter i mange år nå ha valgt å gjøre ting jeg ville, istedenfor det jeg følte jeg måtte. Så for alle som har et dårlig forhold til jula, så vil jeg anbefale dere det, selv om det ikke føles ut som det blir noe bedre de første julene, så tjener man på det på det lengre sikt. At man kan snu alle de dårlige forbindelsene med jula, til noe som er ok eller ikke gjør vondt, og til og med til noe godt.
Unn dere ting dere ønsker dere og som er godt for dere, vær med folk som er gode for dere, eller det er til og med bedre å være alene enn å være med folk man bare blir stresset av. Men også det å ikke tenke for mye på at det er jul, og gjøre mest mulig “vanlige” ting, syns jeg hjelper veldig godt. Se en film eller serie som ikke har noe med jul å gjøre. Jeg har selv tilbrakt mange julaftener med å lese ei god bok.
Jeg er veldig for at det ikke skal være noe man “må” i jula, eller at det eneste man må, er å prøve å gjøre det til en best mulig tid for seg selv og dem man har omsorg for.
Da det hjelpe å ta noen time- out mens du er der? Gå på do/ et annet rom alene og gjøre litt avspenningsøvelser, pusteøvelser, meditasjon… eller gå en tur ut alene. Vet ikke om det er ting som du bruker og om du synes de hjelper. Kun tips!
Håper du får en skikkelig god natts søvn og føler deg mer opplagt på julaften. Prøv å kos deg med god mat og hyggelige moment. Og er du ikke i form, så er det helt greit å ta vare på seg selv også. Du fortjener det. Sender en juleklem. Jeg har også hatt mine opplevelser i juletider i ganske mange år, men det ble bedre etter jeg jobbet meg igjennom tankene. Husk det kan bli bra igjen.