Forventningsangst

Idag er egentlig en koslig dag. Ser film med familien. Men jeg får sånne bølger med en ekkel følelse, blir kvalm, skjelven. Varm og kald. Har vært litt stress i jula, men ikke sånn overdrevent mye at jeg føler at det skal være uslagsgivende…
Men det får meg til å tenke på framtiden, hvordan vil jeg takle ting når det virkelig skjer noe… sykdom,dødsfall o.l.
Jeg bekymrer meg så mye over ting jeg ikke kan kontrollere… jeg puster, jeg prøver fokusere på noe fint samtidig som jeg lar meg føle på det jeg kjenner på… alt som jeg har lært så langt om å håndtere angst… men det hjelper liksom ikke… i allefall ikke så fort som jeg skulle ønske.
Flere som overtenker å gir seg selv unødvendige mye plager pga det?

Veldig gjenkjennelig dessverre. Slitsomt når man får slikt tankekjør. Og jeg greie ihvertfall ikke å leve i nuet da .Øver hele tida på å være her og nå. Greide det faktisk noe av tida både julaften og 1.juledag.
Har du hatt det slik lenge?

Hei!
De siste årene kanskje, spesielt etter jeg fikk barn, men det eskalerer alltid rundt juletiden, da føler man alt litt ekstra tror jeg.
Hvordan har resten av jula vært da? Prøver å være flink til å være litt ute, men det enkleste er å bare ligge her på sofan med alle tankene… selv om jeg vet det ikke er måten å bli bedre på…

Kan kjenne meg igjen her ja! Prosjektet full kontroll lar seg jo ikke gjennomføre. Det er mitt hovedprosjekt her også nå…hvordan klare å slippe kontrollen. Ikke lett, men hvis man et bevisst på at dette er hovedutfordringen så er vi jo et lite stykke på vei:)

Å ja alltid mer amgst både før jul og i jula. Det er mine egne forutsetninger som ødelegger meg. Nå er jeg helt kaputt, har ikke orket noe. Kom meg ut og gikk tur i går heldigvis. Hode og kropp er litt utladdet.

Aldri hyggelig at noen strever sånn, men litt trøstende er det å vite at man ikke er helt alene om å ha et hodet som ikke samarbeider helt alltid.
Jeg er veldig glad i jula, men ser fram til vanlige hverdagsrutiner igjen. Det gjør det litt enklere å ha kontroll føler jeg.
Akkurat nå føles alt så flytende og kaotisk ut, vanskelig å få tatt seg sammen.

Vi blir så overveldet av disse små tingene at vi glemmer at Gud kontrollerer fremtiden og at Han eier den