Er så lei, føler hele familien min er koko. Nå er det desember, snart jul, og alt blir forsterket. I dag ble jeg regelrett TRUET TIL STILLHET av mine egne foreldre. En hemmelighet liksom, som man ikke må si videre, en annen i familien har kjørt i fylla og det fikk selvfølgelig - heldigvis - konsekvenser. Jada, du vet hva. Det var bare måten det ble sagt på, jeg ble truet til stillhet. Jeg er skikkelig sur for det, pga MÅTEN det ble formidlet på. Føler meg dårlig behandlet.
Så har vi den andre siden av familien, svigermor. Som er sur fordi vi ikke skal være der på julaften. I dag fikk hun beskjeden om at vi ikke skal dit, men grunnen var pent pakket inn som at vi blir hjemme. Enkelt og greit. Av medisinske årsaker i all hovedsak. Hun spurte ikke om hvorfor vi ikke kommer, var bare “ja, det er vel ikke noe moro å sitte med en ganmal kjerring på julaften” (offermentalitet). På forhånd hadde hun sagt klart og tydelig ifra at hun ikke LIKER jula, at hun ikke gidder å pynte eller å feire jul. Og mannen hennes døde på julaften så det er uendelig synd på henne til tross for at de to omtrent haaatet hverandre. Utad. Derfor er vi slemme som ikke er der på julaften for det er så synd på henne, men ingen tenker på oss som prøver å SKÅNE barn fra å få julaften ødelagt av en vaskeekte grinch som bruker anledningen (gjester) på å ikke gidde å pynte, ikke gidde å gjøre noe ut av jula, og kun prate om seg selv og hvor synd det er på henne hele kvelden. Det er ikke synd på barna hennes da, som har mistet faren sin. Hun kunne ikke brydd seg mindre om hvordan de har det etter dette her - tror ikke hun har spurt om det? Det handler kun om henne. Egoistisk, rett og slett! Og det orker vi 365 dager, men ikke i jula. Vi skal dit lille julaften og da synes jeg vi er generøse alt tatt i betraktning (mange hendelser jeg ikke opplyser om her, men vi har svelget mange kameler for å si det sånn). Dessuten skal hun feire julaften med en annen i familien dagen etter. Så det blir jul liksom. Ja, selvom hun hater jula. Er det til å bli forvirret av eller HVA? Hun hater desember og jula, men skal styre hva vi gjør med vår jul. Vi liker jula, vi! Og ønsker å feire med folk som setter pris på andre og godt selskap.
Blir gæren snart. Har et søsken og som er sinnsykt, jeg sitter bare og venter på en eller annen psyk melding med trusler og sånn. Orker ikke mer.
Verste er at jeg bor i umiddelbar nærhet til flere av disse her, så kan ikke unngå dem så lett.
Jeg får angst av slike folk. Trusler, offermentalitet, manipulering, hva feiler det folk. Hvorfor kan de ikke bare oppføre seg som normale mennesker! Ikke kjør i fylla, ikke true andre, ikke vær egoistisk, bare vær normal? Vær hyggelig mot andre, smil litt?
Jeg vet at mange har kuttet ut familiemedlemmer de ikke kommer overens med, men det er ikke lett. Jeg tåler stress dårlig også. Det blir som å velge mellom pest og kolera. Kan ikke vinne.
Men jeg kan sette grenser for meg selv og det gjør jeg altså, men sliter mye med at jeg sitter og jatter og svelger kameler, og så får jeg stress og angst etterpå når alt dette surrer gjennom hodet mitt.