Juletiden slik den ikke burde være

Vet ikke hvordan det er med dere andre her,men for meg så er jul en tid jeg vil hoppe over.
Kommer aldri i julesteming lenger da jeg ikke ser dette som en tid for glede lenger.
Skjedde mye siste gangen jeg var med på jul,ingen bra ting. dødfall og samlivsbrudd har vel ødelagt at dette er en gledelig tid.
Jeg blir invitert at familie og familie til kjente,men jeg takker forsiktig nei fordi jeg ikke vil være den som drar ned stemningen til andre.

Vil igrunn si at som singel og det at jeg ikke bor så nær alle kjente gjør at julen er ne ekstra ensom tid for meg. Sitter bare hjemme uten mål og mening for dagene.

Andre som har det slik?

Kjenner igjen det, man kan fort føle seg veldig nedfor, jeg har hatt samme tradisjon i noen år, sitte hjemme alene med serie eller noe annet hjernedødt, usikker på om man orker å i det heletatt lage noe spesielt for seg selv

Jeg vet ikke om det hjelper deg å tenke at du ikke trenger å gjøre noe som helst i jula, at du kan gjøre det du vil, og gjøre ting som du vil føles er godt? Som du liker å gjøre når det ikke er jul? Jeg føler selv at jula kan ta for stor plass, og den forventningen av at man skal det og det, og så at man kan havne i en veldig selvmedlidenhet når man ikke har det slik man skulle ønske da, fordi alle egentlig skal være så glade og ha det så bra.

Det går an å kjenne på gode ting også. Det er litt opp til en selv hvor man finner dem og om man gjør det.

Du ble invitert. Det er du som har valgt å sitte alene denne jula. Du kunne valgt å være med dem. Jeg skjønner dette med at du ikke vil dra ned stemninga for andre, men jeg tror ikke det er det de tenker på. Selv har jeg også steder jeg kunne ha vært, men jeg har andre grunner til å velge å være alene, og det har vært tøft flere ganger, men jeg har etter hvert lært at det kan være gode ting også, hvis man tillater seg å kjenne etter hva en vel og hva som kan være godt for en selv, og prøver ut om noe er godt eller ikke, for det må en gjerne gjøre. Man vet det ikke før man har prøvd. Og kanskje er det ikke så godt som man ønsker at det skal være eller slik man tenker at det skal være i jula, men det er bedre enn å ha det bare dårlig.

Er det noen du kan snakke med om at du syns det er vanskelig? Eller noen du kunne ha dratt på besøk til likevel, for å være litt med?

Andre ting jeg har brukt jula til bare for å gi den mål og mening når den føles mørk og meningsløs, er å bruke den på noe jeg ellers ikke får tid til, som å lære meg noe. Det er lov å gjøre helt hverdagslige ting på julaften og i jula, det trenger ikke å være juleting. Man kan gjøre ting man ville ha likt og hatt glede av til vanlig. Det er lov å glemme at det er jul, det er lov til å lure en til å tro at det er en helt vanlig helg. Man trenger ikke å hele tida tenke på at det er jul og man er alene, og dermed kan ikke noe være godt. For det kan være ting som er godt for det.

Hvis du har opplevd traumer det siste året, så er det veldig viktig for deg å kjenne at ting kan være godt igjen, om bare litt, selv om disse vonde tingene har skjedd. Det er det du trenger nå, og ikke å grave deg ned i det vonde, ved å stadig minne deg selv på at det er vondt og vanskelig. Det er jo vondt og vanskelig, men det går an å kjenne mer og mer at det finnes ting som fortsatt er gode, hvis man fokuserer på de småtinga, heller enn å tenke at man skal få bort det vonde og vanskelige, for det som har skjedd, det forandrer seg ikke. Og at det gjør vondt at det har skjedd, det forandrer seg heller ikke, men en kan oppleve gode ting igjen for det.

Jeg håper at du kan tro på det, og prøver å gi deg selv iallfall en liten ting som ville være godt for deg selv nå.

Jeg håper du hadde det fint nok sammen med katten din :) Å ha en katt til selskap høres fint ut det, jeg er selv veldig glad i katter, og det er mye kos i dem. Det høres for meg også ut finere å ha det rolig hjemme med katten enn å være med folk du ikke føler deg trygg og vel med å være med, så for meg høres det ut som du gjorde et riktig valg.

Vi er nok mange som er alene på julaften, for meg var det helt fint. Jeg har innsett at jeg har slutta å feire jul, og at jeg har det bare bra med det, slik at for meg var det ikke noe stress eller tanke om at jeg skulle ha gjort det ene eller det andre. Selv om jeg også kjente på at jeg skulle ha vært sammen med én spesiell person. Det ville ha vært koselig det, og noe å ønske meg til neste år kanskje, men samtidig så er det så deilig å slippe alt det med å late som om man har det bra og fint med de folka man er med, hvis man er med folk man har et anstrengt eller vanskelig forhold til. Og dessuten er jeg ikke noe glad i alle julegreiene, slik at det å være alene med ei god bok, bare var fint det :)