Noen å snakke med i førjulstiden

Hei, m39 her som ikke ser så frem til juletiden. Har en sønn som bor langt unna, og julen i år ble slik at vi ikke får tilbringe tid sammen. Men heldigvis får han det fint. Verre med undertegnede, som ikke ser frem til dødtid uten jobb og potensielt ensomhet… Noen som har tips til hva man kan finne på for å få dagene til å gå fort, evt. sosiale settinger for folk uten alt for stort nettverk.

Jeg har mye erfaring med å være alene i jula. For meg fungerer det best å gjøre ting som jeg ellers ville ha gjort når jeg er alene for å fylle dagene, også å prøve å unngå å hele tida minne meg selv på at det er jul. Kose meg med ting jeg liker inne, men også komme meg ut og få nok frisk luft. Og å gå på kino, gå i butikker de dagene det ikke er helligdager og de er åpne. Gå på biblioteket når det er åpent. Det er ganske kjedelig i Norge at restauranter stort sett er stengte på julaften. Jeg har funnet ut at det finnes hotell som kjører felles julefeiring. Jeg vurderte det selv et år, men så syns jeg det var greit å være alene og ikke feire julaften, men hvis du har råd og ønske om å være et sted med andre folk, så ville jeg faktisk anbefalt å bestille rom på et hotell et sted. Det finnes også middager for ensomme på julaften.

Noe jeg også kan syns er fint, er å ha det prosjekt, noe jeg ønsker å få gjort i jula. Et år pusset jeg opp, da går jo dagene, haha. Eller strikke noe, lage noe. Jeg bakte pepperkaker en jul, for jeg hadde ikke gjort det før jul, og så fikk jeg lyst i jula, så da gjorde jeg det. Eller å lære seg noe.

Selv liker jeg godt å lese bøker, og jeg kan sitte på julaften og forsvinne i ei bok, og egentlig ikke tenke over at det er jul.

Har du noen venner som bor i nærheten, noen du kanskje kan avtale noe med i løpet av jula?

Jeg skjønner at det er leit for deg å ikke få vært med sønnen din denne jula, og det er trist at det må være slik. Men det er fint at du vet at han får det fint i jula. Får du møtt sønnen din noe før jul? At du kanskje kunne gjort noen sånne juleting med han da, og samlet opp gode minner du kan ta med deg inn i juletida, som du kan tenke på da?

Jeg håper noe av dette kan være litt til nytte. Jeg vil helst anbefale deg å gjøre gode og fine ting for deg selv. Unne deg ting du har lyst på, selv om jeg skjønner godt at det ikke blir det samme som å være med sønnen din, og det er lov å kjenne på at det er trist å ikke få vært med han. Det finnes da heldigvis gode ting man kan gjøre for en selv. Og du vil få feiret jul med han igjen en annen gang?

Takk for fint innspill og mange gode forslag :⁠-⁠) Jeg får prøve å bryte med tanken på at det er jul. Kult at du faktisk fikk til å pusse opp. Skal prøve å få jobbet litt og hente inn noe tapt arbeid, og kurse litt. Også slappe av og få frisk luft som du sier. Skal prøve å få avtalt med venner, selv om de det meste av jula er opptatt med sitt og sine. Ønsker ikke å trenge meg på heller, så tar det som det kommer. Ser bare sønnen min i ferier, foreldrekonflikt gjør at det ikke blir noe mer enn det dessverre. Forhåpentligvis neste år får vi feiret jul sammen.

Bare hyggelig :) Det å prøve å bryte med tanken på at det er jul, er det som fungerer best for meg, for det er jo pga. det at det er jo jul, at ting føles verre enn det ellers ville ha gjort.

Jeg skjønner den at det ikke er så lett å få avtalt med andre når det er jul, og at gjerne har nok med seg og sitt, og at man ikke vil trenge seg på, men jeg tenker at det er lov å spørre, og det kan jo være litt godt for dem å få en frikveld eller noe fra familien og jula :)

Så veldig leit at du får sett sønnen din så sjeldent. Er det første jula uten han? Jeg håper du får neste jul sammen med han. Jeg syns det da er veldig fint og raust av deg at du vet at han vil ha det fint i jula.

Takk for oppmuntring :⁠-⁠) Ja det blir første jula uten han på 12 år, så det blir veldig spesielt. Men satser på at neste år blir bedre. Han begynner å bli såppas stor nå, så får håpe at han tar turen hit da.

Jeg skjønner godt da at jula blir spesiell i år. Jeg håper du får gjort gode ting for deg selv :) Og at du får sett sønnen din mer neste år.