Ønsker å dele min erfaring og råd rundt depresjon, for jeg vet hvor forferdelig grusomt og slitsomt det er å ha det slik. Har selv slitt i omtrent 25 år.
Symptomer jeg har hatt på depresjon gjennom årenes løp er:
-lett trøtt/sliten. (Spesielt fra støy)
-veldig lett stresset.
-svært lite energi og motivasjon
-dårlig søvn.
-tung/forsuret i kroppen
-svært dårlig konsentrasjon
-sosial angst
-lett for å rødme/flau
-lite interesse for det som var veldig gøy før.
-irritabilitet/klikker grunnet ubehag
-kaldsvetting
-selvmordstanker
-personlighetsforstyrrelse
Nå har jeg kun symptomer på:
-forbedret, men fremdeles litt dårlig konsentrasjon
-fremdeles litt lite interesse for det som var gøy før.
-og muligvis et lite snev av sosial angst.
Årsaken hos meg er sansynligvis dysbiose(dårlig tarmflora) eller økt tarmpermabilitet.
Dårlig tarmflora er noe forskerne de seneste årene har funnet ut har en sammenheng med dårlig psykisk helse/depresjon. Ble forresten tidligere veldig dårlig dagen etter av å ha spist usunt og næringsfattig kosthold, noe som kan ha sammenheng med dårlig tarmflora. Nå blir jeg ikke lengre dårlig av usunt kosthold. Noe jeg skal forklarer senere i dette innlegget. Å spise sunnere/næringsrikt hjalp en god del, men ikke nok. Jeg var veldig desperat etter å finne en bedre løsning, for jeg ønsket å få det bedre og slippe å leve i lidelse, og etter flere år med research og testing av forskjellig, kom jeg til slutt fram til noe som fungerer vanvittig bra, nemlig:
JORD, Vitaminer og Mineraler
Føler meg Topp!
JORD:
Jord hjelper veldig mye mot depresjon og føle seg bra.
Det jeg gjør er å gni litt (romtemperert) jord mellom hendene 2-3 ganger i uka. Effekten merkes muligvis ikke med en gang, men dagen etter, fra første gang. Plantejord kjøpt i sekk fungerer fint. Også jord fra hage/natur, men pass på at huden på hendene er intakt, så slipper man å risikere infeksjon. Kanskje lurt å vask hendene etterpå.
Slik fungerer det: Immunforsvaret registrerer mikrober(gode bakterier fra jord) sin tilstedeværelse på huden, og sender signaler ut i kroppen, påvirker tarmflora, reduserer stress, betennelse/inflammasjon i kroppen,
(bedret psykisk og fysisk helse) og øker serotonin “lykkehormonet” i kroppen, som øker energien, motivasjon og humøret.
Viktig: Effekten reduseres vesentlig dersom jorda ligger kjølig/kald temperatur, for da går mikrobene i dvale. Legg jorda i romtemperatur ca.15-25 grader, da våkner mikrobene til liv igjen etter noen timer/neste dag. Man kan f.eks legge jorda i en plastbeholder med lokk i en skuff.
Etter jordeksponeringen tåler jeg forresten “nei” mat uten å føle meg dårlig, og tar muligvis opp næring og vitaminer fra maten litt lettere.
Tåler også den syntetiske formen for B9-vitamin (Folsyre) som finnes i Multi-vitamin tabletter. Noe jeg ikke gjorde uten jordeksponering. Skal forklare litt mer om B9 senere i innlegget
Her kan du lese litt om jordeksponering, og hvor mye det betyr for helsen:
https://www.uio.no/forskning/forskningsnytt/apollon/artikler/2019/3_tarmflora.html
Youtube:
https://m.youtube.com/shoerts/FSUeHMGgPP0
Vitaminer og mineraler hjelper også mye for å føle seg bra.
OMEGA 3 & D-VITAMIN:
Spiser man lite fisk eller ikke tar tran og tilskudd, har man for lite D-vitamin og Omega-3 nivåer i kroppen. Dette kan føre til flere depresjonslignende symptomer, noe jeg har kjent litt på selv. D-vitamin er viktig å ta i tillegg til jordeksponering. Har ikke kjent på mangel på Omega-3, for har alltid tatt tran, men har hørt at det er viktig. D-vitamin og Omega-3 nivået kan måles ved blodprøve hos legen. Har man veldig lave D-vitamin nivåer, kan det evt. ta noen uker å bygge opp til nok nivåer i kroppen, til at mangel-symptomene avtar.
Jeg tar 1 ts/ss tran hver dag for Omega-3 og i tillegg 40/80 mikrogram møllers D-vitamin i tablettform.
OBS! Ikke ta mer enn 1 teskje/spiseskje tran, og helst ikke høyere enn 100 mikrogram D-vitamin hver dag. Jeg tok ca. 200 mikrogram hver dag i starten, men er nok litt individuelt hvor mye man tåler, så man bør rådføre seg med en lege først. Høye doser D-vitamin må bare brukes for å øke nivået fortere i starten, da for høye D-vitamin doser over lengre tid kan få nivået i kroppen å bli forhøyet.
NB! Dersom man ikke liker fiskesmaken fra tran, kan man velge med sitronsmak.
MULTI-VITAMIN:
Man kan også sjekke nivåer av andre vitaminer og også mineraler ved en blodprøve hos lege.
Spiser man lite variert og næringsrik kost, kan man ha for lite av noen vitaminer og mineraler, og det kan da være en fordel å ta multivitamin-tilskudd.
I Multi-vitamin finnes syntetisk form for B9-Vitamin (Folsyre). Noen mennesker slik som meg klarer ikke å omdanne/ta opp folsyre i kroppen, så må derfor få tilført naturlig B9-Vitamin (Folat) fra mat. Dette er et vitamin som mange har mangel på grunnet lite inntak av bladgrønnsaker eller belgvekster o.l. Jeg spiser peanøttsmør eller leverpostei, for å få greit nok med B9-vitamin, da det også inneholder en del Folat.
Oppsummering:
*Eksponere romtemperert jord på henda 2-3 ganger i uka.
*Ta 1ts/ss tran hver dag for Omega 3
*Ta D-vitamin tilskudd hver dag. Minst 40mcg. Evt. høy dose til å begynne med etter råd fra lege utifra evt. nivåer på blodprøve.
*Ta multivitamin tilskudd hver dag, dersom du spiser lite varierende og næringsrik kost
*Naturlig B9-vitamin (Folat) fra mat, dersom du ikke kan omdanne syntetisk B9-vitamin (Folsyre) som finnes i Multi-vitamin tabletter.
Aldri følt meg så bra på omtrent 25 år.
Håper dette kan hjelpe andre også. Jord, Vitaminer og Mineraler fungerer for meg mot depresjon