Jeg tror kanskje ikke livet er noe for meg.
Jeg tror jeg er for sensitiv, for kaotisk, for ubesluttsom, for forvirret og rådvill til å kunne leve ett godt liv. Jeg er veldig sliten, og jeg er bare 23.
Jeg vet jeg er relativt ung. Jeg vet ikke hvordan det er å være midt i livet, med en karriere, stabil økonomi, og kanskje barn. Jeg vet ikke hvordan det er å være 78, med full av visdom og livserfaring. Jeg vet bare hvordan livet mitt har vært til nå, og det har budd på en berg og dal bane av angst, frustrasjon og sinne, med en rød tråd av depresjon som har vart mesteparten av livet mitt.
Selv når jeg har latterkrampe av noe morsomt noen sa, så er det en liten stemme som forteller meg at jeg er bedre død. Selv om jeg er ute på landet og klapper dyr på en gård, så tenker jeg på det evige presset om å ha karriere og ett livsmål. Jeg tenker på økonomi, på kjærlighet, på sorg, på karrierevalget mitt og om jeg tar riktige avgjørelser eller ikke. Jeg tenker på hvordan jeg skal ta livet mitt. Jeg tenker på hvordan jeg skal gjøre det på best mulig måte, slik at sjokket blir minst mulig for de rundt meg.
“Du må utnytte tjueårene, du får de aldri igjen”, “Du er på ditt beste i den alderen, ikke kast det bort!”. “Skal du ikke gi noe tilbake til samfunnet?” “Burde du spise det der?” “Når trente du sist?” “Burde du ikke lese?” “Hjelp meg, jeg kan bare lene meg på deg” “Hvorfor kom du ikke i dag?” “Sikker på valget ditt nå?” “Hva vil du da? Gå for det du vil!” “Hvorfor drikker du ikke?” “Hvorfor er du så stille?” “Kanskje du skal se en psykolog?” “Du har alltid vært så tungsinnet” “Hvorfor slutter du ikke bare å tenke?” “Du overtenker!” “Hvorfor er du så redd for alt mulig?”
Jeg er lei av å gjøre feil, henge etter, misforstå, gå tilbake, endre mening, ikke stole på meg selv, og så angre alt sammen. Jeg er lei av å prøve å nyte teen min, selv om verden faller fra hverandre. Jeg er lei av å se hytter i flammer på nyhetssendinger, oversvømmelser som følge av global oppvarming, og utmagrede små barn i land langt unna som ingen ser ut til å ville hjelpe(bare utnytte). Jeg er lei av å jakte på dopamin og serotonin, og jeg er lei av å prøve å forstå meg selv, meditere, hvile og puste. Jeg er lei av å snakke om det.
Joda, jeg er sikkert dramatisk. Joda, jeg er sikkert naiv, og joda, det blir sikkert bedre i fremtiden. Kan også hende det er ønsketenkning, men det er det ingen av oss som vet.