Dette blir nesten som en roman, mer enn et innlegg, men nå må jeg bare få det ut på et trygt sted..
Når jeg var i 30 åra, var jeg gift med en ondsinnet manipulator. Han var ikke fysisk slem, men jeg ble holdt i bånd og kontrollert og tilslutt hadde jeg nesten ikke en eneste egen tanke igjen i hodet. Utad var han perfekt. Kjekk, veltrent, snill, morsom. Hjemme hadde jeg ikke noe jeg skulle ha sagt. Dessuten brukte han meg som søppelbøtte i forhold til sin X. Etter en stund forstod jeg jo da at han rett og slett hadde “græbba” tak i meg for å hevne seg på x-kona (som stakk av med en ny fyr en stund før vi møttes han og jeg)
Når du ikke får være med på noen avgjørelser i hverdagen, ikke hva man skal spise, ikke velge sine egne klær, ikke være barnslig. Og hele tia får beskjed om at man er litt “enkel”
For ikke å snakke om at han rett og slett forgrep seg på meg mens jeg sov. (Jeg har ikke tenkt til å gå i detaljer rundt det her)
Jeg gikk rundt i verden som en zombie og følte meg som absolutt ingenting.
Da kom det inn en mann fra venstre. På mange måter så redda han meg fra det utrolig slitsomme livet jeg levde. Det blei selvfølgelig et helvete. Jeg var aldri fysisk utro mot han jeg var gift med - det hadde jeg bare ikke turt - men inni hodet og hjertet mitt levde jeg i en rosa kosemoseverden sammen med en helt annen enn ham.. Mannen min var jo ikke dum, selv om han var ondsinnet og egoistisk, så han skjønte at det var noe, og denne “nye” vennen min - selv om jeg tydelig sa at jeg ikke ville møte ham før jeg hadde vikla meg ut av det jeg levde i - sendte meg et par i overkant saftige meldinger, som faktisk kunne anntyde at ting hadde skjedd allerede - til min mobil, og den sjekka selvfølgelig mannen min.. Fullt kaos. Par terapi, sinne, gråt, frykt. Jeg visste jo at jeg ikke hadde vært fysisk med noen andre, men det ble selvfølgelig ikke trodd. Jeg kutta ut denne “nye” vennen. Jeg innbildte meg kanskje, at siden vi nå skulle gå i terapi, så ville vi få det bedre sammen. Det skjedde jo ikke. Det blei nesten værre. Ifølge ham var parterapeuten vår en dust, legen min var innkompetent og jeg var bare et søtt smil uten hjerne. Dette er egentlig bare en liten brøkdel av alle eksempler jeg kunne ramsa opp.
Så skjedde det en endring i MEG. Jeg så ham plutselig. Og intuitivt visste jeg hvordan jeg skulle snakke til ham sånn at jeg kanskje kunne få avbrutt dette slitsomme samlivet. JEG ble manipulatoren. Ikke for å være slem tror jeg, men for rett og slett å overleve som person.
Jeg la meg flat i alle situasjoner, tok på meg skyld for det jeg kunne ta skylda for. Overøste ham med komplimenter og jugde så det rant av meg.. Det virket.. etter nesten 2 år, kunne jeg si til ham at jeg ville flytte, og han sa seg enig. “Det har vært praktisk å ha en fast å ligge med da.”, var det siste han sa før jeg dro..
Det gikk et års tid. Så møter jeg tilfeldigvis igjen denne karen som kom inn fra venstre tidligere i historien her.. Det ble jo full eksplosjon av glede og alle følelsene kom veltende tilbake. Vi var begge frie og franke, og det var jo umulig at ikke vi kastet oss over hverandre.
Ååå - så romantisk, tenker du nå.. Vet du, det tenkte jeg også. Han var jo absolutt totalt motsatt av han jeg var gift med på alle måter. At han kanskje var så totalt motsatt at det muligens ikke var sant engang, det ofret ikke jeg en tanke..
(Det kommer en del to her, kan ikke skrive mer akkurat nå bare.. ) Jeg følte plutselig at jeg “våknet” etter 15 år i dvale