Jeg har hatt depresjon en lang stund, det startet først i 2022 da ble ting ille, i 2023 gikk absolutt ALT rett til helvete. Eg sov nesten aldri eller hele tiden, eg drev med alvorlig selvskading, hadde alvorlig angst og skikkelig spiseforstyrrelser… Jeg klarte ikke komme meg opp fra sengen, rommet mitt hadde aldri vært sånn før alt var bare helt kaos. Jeg fikk skikkelig bustete hår og plutselig ble hele meg bare helt tom for energi. Klarte ikke komme meg i dusjen, orket ikke å børste håret, gadd ikke ta laken på sengen, hadde boss på hele rommet og mamma kastet alltid boss inn dit for at eg skulle skjønne at eg burde rydde, men all kranglingen gjorde det bare enda vanskeligere for meg. Eg begynte å se masse rare ting som ikke var der å våknet opp med et nytt sår eller blåmerke hver dag.. idag er det bedre, men er på vei til og falle ned igjen… Hva burde jeg gjøre???
Hei!
Det er veldig bra at du skriver her, for det betyr at du tar deg selv på alvor, og det er det viktigste!
Du skriver også nå når du føler at du er på vei til å falle ned igjen, og det er også bra!
Jeg skjønner at dette er alvorlig, og du beskriver det veldig bra.
Jeg tenker at legen din også bør få vite hvordan du har det.
Siden du er såpass ung, hvis du er jente på 13 år.. så bør du si til foreldrene dine at du vil ha en legetime.
Jeg tenker at det ikke er så farlig om du ikke får skiftet laken alltid, om håret ditt er litt bustete av og til eller om du ikke alltid får dusjet.
Faktisk trenger man ikke å dusje alltid. Kanskje hver 3. dag er nok? Det syns i alle fall jeg!
Det at du har begynt å se masse rare ting som du sier. Hva mener du med det?
Jeg syns jeg du må snakke med en lege om i tillegg til alt det andre du skriver om.
Ja jeg har begynt å se foreksempel en mann da som følger etter mer og sånn, også teller jeg til ti å lukker øynene så er han vekke.. Det er veldig ekkelt og veldig rart. Tusen takk for at du forstår❤️
Grunnen til at jeg er litt bekymra for deg er at man kan oppleve noe som heter psykose hvis man f.eks. har sovet lite over tid.
Psykose er at man ser eller kan høre eller føle ting som egentlig ikke eksisterer. Slik at det du kan se vil ikke noen andre se hvis de er på samme plass som deg, selv om det er helt tydelig det du ser.
Derfor er det også veldig viktig at du går til en lege med det!
Skjønner du hva jeg mener?
Hvis man får psykose må man ta det på alvor å få hjelp. Det er ikke farlig. Man bare snakker med en lege og forteller akkurat hva du opplever, og så kan legen hjelpe deg videre! :)
tusen tqkk for hjeøpen💗
Det skulle bare mangle.
Vil deg bare vel!
tusen takk!!