Ingenting er bra nok

Ingenting er bra nok i mine øyne, sliter med å godta hvem jeg er. Jeg setter store krav til meg selv og har mål jeg aldri ser lyset til. Den jeg har lyst til å være, er perfekt. Men det er jeg over hodet ikke og kan si til andre «ingen er perfekte», men det gjelder ikke for meg. Jeg vil være perfekt, men hva er perfekt? Jeg står lite på mine egne meninger, da jeg alltid vil tilrettelegge meg for andre, slik at de ser på meg som perfekt i deres øyne. Feiler jeg, så straffer jeg meg hardt og blir skuffet. «Jeg er ikke bra nok». En følelse som kan snu på sekundet, et smil som forsvinner og et liv jeg elsker, blir til hat. Skumle tanker trenger seg inn og mine mål i lyset, strekker seg enda lengre unna. Dt blir helt mørkt. Dette er min sirkel jeg lever i, hvordan kan jeg komme meg ut av det, endringer i livet eller hvordan får jeg kontakt med psykolog, uten å måtte betale store summer for en en prat jeg virkelig trenger. En sirkel av gode dager, til plutselig gir alt ingenting mening, å leve denne sirkelen opp til 8 ganger i året, er slitsomt.

Dette kan handle om verdivalg, ikke om sykdom. Da er det ikke sikkert du trenger psykolog, men annen hjelp. Er det en holdning du har kommet frem til selv, eller har du lært den av noen andre?

Det høres ikke ut som det er noe godt for deg å leve på denne måten - det ville ikke vært godt for noen, å ha så store krav til en selv. Og det virker ut fra det du skriver, også som om du selv skjønner dette. Kanskje du trenger hjelp av noen til å forstå hvorfor du har sånn tanke om at det er det du skal gjøre, å kreve så mye av deg selv, at du krever av deg selv at du skal være perfekt. Hvorfor stiller du det kravet til deg selv? Og hvorfor skulle du trenge å bli straffet av deg selv for at du ikke er “perfekt” (hva nå perfekt egentlig er).

Alle mennesker har så mye fine ting inni seg, hvis de bare tørr å vise det til verden. Jeg liker selv så mye bedre når folk viser hva som ligger i dem, og som ikke prøver å være “perfekte”, enn dem som vil passe på å ha en så fin, ytre fasade. Det interessante i folk er etter min mening det som ligger inni dem, det som er dem, og ikke det de prøver å være fordi de tror at det er det verden ønsker av dem.

Det er veldig forståelig at dette blir slitsomt for deg.

Det går an å sjekke tilbudene som finnes i kommunen din, om du kan få snakket med noen via den.