Jeg plages kjempemye med å sove, og å sove lenge. Jeg klarer nesten ikke å dra på skolen, jeg klarer ikke mere. Jeg får bare 3-6 timers søvn, og jeg er bare 11……
Jeg føler dette er et stort problem, jeg blir fortere irritert. Kan plutselig begynne å ghoste en person. Har dere noen tips??? Håper jeg får sove litt mere…….
Om du er bare 11 år, så ta en prat med foreldrene dine, eventuelt helsesykepleier på skolen. Om det er et veldig stort problem for deg, så kan det være lurt å ta en tur til legen og prate om utfordringene dine der.
Ellers så er det generelle tips som, legg deg tidlig, skru av lyset i rommet du skal sove i, sørg for å ha en temperatur som er rett for deg, ikke spis for nærme sengetid, reduser skjermtid før leggetid osv…
Søvn er fremdeles viktig, så jeg ville anbefalt deg å ta den samtalen med foreldrene dine/helsesykepleier/lege ganske snart.
Tusen takk! Skal ta en prat med helsesykepleieren, har en ukuelig prat med henne hver fredag☺️
Det er bra at du merker at det ikke er godt for deg, for det er ikke bra å sove så lite, særlig når du er så ung (men heller ikke for voksne).
Det er bra du skal snakke med helsesykepleier om dette, for det er viktig at du får hjelp med det.
Hvis du har mye å tenke på eller mye som stresser deg, så kan være det som gjør det. Også hvis man får for mye inntrykk i løpet av en dag, og for å lite tid til å roe deg ned og koblet av. Jeg ville også anbefalt deg å prøve å begrense mobilbruken til minst mulig, for det er noe som kan gjøre en veldig aktivert og få hodet til å jobbe i høygir, uten at man får de sanseinntrykkene som faktisk roer en ned. Det å finne gode ting som føles godt og som gir deg ro, kan også være fint. Det kan være ting å høre på, ting å kjenne på, ting å se på som holder seg i ro og ting i den “virkelige” verden, ting å spise. Ting å gjøre. Det å være nok fysisk aktiv i løpet av en dag, kan også hjelpe. Egentlig er mitt beste tips, hvis du finner ting som kan slite ut kroppen din fysisk, samtidig som du har ting som kan roe ned hodet ditt og systemet ditt. Og unngå unødvendige ting som stresser deg eller girer deg opp, når du trenger å roe ned.
Tusen takkk😁
Bare hyggelig :) Jeg kom på at jeg kanskje har et tips til til deg. For meg så har det å skrive dagbok, slik at jeg fikk det ut hvis det var ting jeg drev og tenkte på, og på en måte gjøre meg ferdig med dagen, vært en måte for å få ro i hodet og for å greie å sove (og sove lengre). Det er noe jeg har brukt veldig mye.