Hei igjen,
Jeg kan godt skjønne det hvis hun stopper litt opp fordi hun er redd for at muligens det ikke vil fungere. Jeg tror ikke du kan gjøre noe med det, at hun selv er nødt til å erfare at det faktisk har en effekt. Det å prøve å pushe på henne til å gjøre øvelsene eller hva det er, tror jeg ikke vil fungere.
Det jeg tror ut ifra min erfaring, er at dette er en prosess hun må få gå igjennom i det tempoet hun selv trenger, og gjøre ting ut ifra at hun selv vil.
Jeg skjønner at det er vondt og vanskelig for deg å sitte stille og høre på henne beskrive seg selv på den måten. Jeg prøver å tenke hva jeg tror kan fungere der. Den tanken jeg har, er at du kan sette noen grenser når det gjelder dette, på en god måte. At det jeg tror kan hjelpe, er å snakke med henne om det når hun er på et ok sted og det går an å snakke med henne om ting. Jeg har inntrykket av at du vet når det går an å gjøre det. Og at du da forklarer hvordan det er for deg å høre på henne si slike ting om henne selv. Du kan, hvis det du tror det går an, spørre henne om hva som vil kunne hjelpe henne i den situasjonen, når hun blir slik. Eller du kan si, noe sånt som at du hører at hun sier det, eller at du skjønner at hun tenker slik om seg selv, men at du ikke er enig - noe kort, og så prøve å få ting over på noe annet. Eller si at du ikke vil høre mer om det.
Jeg vet ikke om dette er noe du føler vil kunne fungere, og jeg syns det er skummelt å gi noen råd om dette. Kanskje du skulle kunne fått snakket med psykologen hennes også om hva du kan gjøre og hvordan du kan hjelpe henne? Jeg har hørt om at det iallfall er noen som ser nytten av å involvere de nærmeste mer i prosessen.
Når jeg har tatt helt av i angsten min og de dårlige følelsene om meg selv, når jeg satte gang i de tankene og fortalte noen om dem, har det hjulpet meg når de har vært trygge og rolige og ikke blir dratt inn i det selv, men også det at mottakeren setter tydelige grenser for meg, samtidig som det er en som viser meg omsorg og jeg vet vil meg godt likevel. Jeg vet ikke hvordan jeg visste det med den personen, slik at det var godt når hen satte den grensen for meg, det var bare følelsen jeg hadde. Og at det føltes godt at hen greide å stoppe meg fra den nedadgående spiralen jeg var i.
Det er bra at du kan gi henne klemmer og nærhet, og at hun setter pris på å føle omsorg. Jeg tror du hjelper henne veldig mye, mer enn du tror, bare med det :)
Det at hun gjerne skulle følt mer omsorg og forståelse fra noen andre, har du også sikkert rett i, men der tenker jeg også at det er en prosess som må få gå sin gang. Hun trenger å bli tryggere, tror jeg først. Iallfall i forhold til sin biologiske familie, ettersom det kan ligge mye sårt der. Og det dessverre ikke alltid er slik at man noen gang vil få den omsorgen og forståelsen av dem som man ønsker og trenger. Også ettersom det kan være et sårt og vanskelig tema for dem også, og at de kan ha mange blokkeringer i mot det å se hvordan ting har vært for henne. Mens andre igjen kan vise masse forståelse når de forstår hvordan det har vært, så det er vanskelig å si for meg hvordan det ville vært for henne.
Når det gjelder det å vise hvordan man føler seg, er også noe man trenger å øve på i trygge omgivelser. Og jo mer du greier å få henne til å føle at det er ok at hun føler seg slik hun gjør, jo bedre. Det handler om å føle at det er trygt å vise hva en føler. Og det er også lurt at hun først gjør det på trygge steder. Jeg forstår også godt den angsten hennes for å få bekreftelse for at ting er slik hun tenker at de er. Det er noe jeg selv har måtte jobbe veldig mye med. Og at det var så viktig for meg å oppleve at det ikke var slik jeg trodde det var, men samtidig var det veldig avhengig av personen jeg viste ting til. For altfor mange har gitt meg bekreftelse feil vei, og det har bare gjort skaden større.
Jeg håper dette hjelper deg litt. Og helst så håper jeg at du kan få snakket med psykologen hennes, så jeg ville ha undersøkt muligheten for å gjøre det. Ellers må jeg minne deg på at dette er en lang prosess, og at det er viktig at du tar vare på deg selv og gjør gode ting for deg selv, slik at hun ikke føler seg som en belastning for deg eller at dette går for mye utover ditt liv. For meg har åpenhet og ærlighet fra dem rundt meg vært viktig, for det motvirker disse tankene og samtidig gjør at jeg slipper å lure på hvordan ting virkelig er, særlig fordi jeg kunne/kan tenke to helt vit forskjellige ting om den samme saken, ut ifra hvordan jeg følte meg den dagen eller hvilken “tilstand” jeg var i. Jo mer tydelig, rolig og konsekvent du kan være, jo bedre. Men du må selvsagt få lov til å gjøre feil, og ikke vite hvordan du skal gjøre dette eller hva du skal gjøre. Det er en krevende situasjon, så ikke vær for hard mot deg selv.
Og om dette å være tydelig og ærlig. Den personen som satte gode grenser for meg, fortalte meg også ting som var godt for meg å høre, selv om jeg ikke trodde på dem der og da og var helt sikkert hen før eller senere ville se at jeg ikke var slik han trodde, men slik andre hadde sagt. Men alle de gode tingene hen har sagt til meg og gjort, dem ble lagret. Og det er de som har hjulpet meg videre i den prosessen jeg har gått igjennom. Pluss den følelsen at hen forsto og så hvor vondt jeg hadde det. Og etter mange år, og uten at denne personen har forsvunnet i livet mitt, så tror jeg mer og mer på det hen fortalte meg for mange år siden. Noe som motiverte meg var at jeg skjønte at det ikke var godt for hen at jeg var slik - at jeg skjønte at jeg hadde oppført meg mot hen på en måte som ikke var godt for hen, og at jeg har ønska å forandre på det. Det har da vært en vond prosess, men det ga meg iallfall motivasjon. Det er da ikke sikkert at det er slik for alle. Men samtidig gjorde det så godt at denne personen, selv om jeg hadde oppført meg slik og vedkommende hadde satt tydelige grenser i forhold til det hen ikke likte og ikke var godt for hen, så behandlet vedkommende meg som en vanlig person for det, og en som viste interesse for meg. Og omsorgen jeg får av hen er bedre enn den omsorgen jeg får av noen andre. Den merker jeg heler meg.
Jeg syns det er veldig fint at du ønsker å gjøre det du kan for henne, og at du virker som en rolig og reflektert person. Det er helt forståelig at du syns dette er vanskelig, og jeg håper at det å “snakke” om det gjør at det føles litt lettere for deg.